Folkeskolens leder:

På en skala fra ét til fem

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ud over at være redaktør af dette magasin er jeg også mor til to drenge i 3. og 5. klasse. Snart vil jeg modtage deres elevplaner, og så kunne jeg forestille mig følgende scenario:

Allerede ved det første blik ned over papiret ser jeg, hvor opmærksom engelsklæreren er på min søns indsats. Drengen viser engagement i sit arbejde på at udvikle sig og forholder sig generelt kritisk til egen indsats, står der. Læreren har endda lagt mærke til, at han »viser en vis viden om kultur og samfundsforhold i USA og Storbritannien, herunder kendskab til kulturelle lege, sange og remser«. Begejstret taler jeg med min veninde, der har en datter i klassen, om, hvordan matematiklæreren kan se af den måde, han har besvaret den nationale test på, at han har »nogenlunde let ved at løse opgaver, der handler om at måle og beregne omkreds, areal og rumfang«.

Lige indtil vi opdager, at formuleringen om kendskabet til kulturelle lege er præcis den samme på begge de individuelle elevplaner.

Ordene i tilbagemeldingen fra de kommende nationale test og i mange af de nye elevplaner er nemlig produceret af et computerprogram. I programmet Eplaner, som over 30.000 skoleelever allerede er tastet ind i, og som forleden fik undervisningsministerens blå stempel, skal læreren klikke på én af fem smileyer inden for de forskellige områder i sit fag - så fremtryller systemet en fin sætning til forældrene. Og selvom alle danske skoleelever fremover skal gennemføre it-baserede test, som automatisk indplacerer dem på en femtrinsskala, så oversætter systemet børnenes score til ord, før forældrene får den udleveret.

Tror politikerne, at forældre er ude af stand til at gennemskue, at vi bliver spist af med en gammeldags karakterbog pakket ind i falsk nærvær? Og hvor længe mon forældrene finder sig i, at de selv skal oversætte ordene tilbage til femtrinsskalaen for at beregne podernes gennemsnit og sammenligne lærerens bedømmelse med testscoren, når de ved, at læreren sidder med de nøgne tal? I Sverige, hvor undervisningsminister Bertel Haarder har hentet inspiration til de nye elevplaner, gik der præcis et år fra indførelsen, til skoleminister Jan Björklund besluttede at ophæve forbuddet mod karakterer i de yngste klasser. Var det også karakterer fra 0. klasse, der var de danske politikeres mål med elevplanerne?

Lærerne er ikke stolte over at aflevere planer videre til forældrene, som de ikke har haft tid til at gennemarbejde. Frederiksberg Lærerforening har indrykket annoncer i dagbladene for at fortælle, at lærerne dér skal arbejde to uger uden løn, hvis de skal kunne skrive nogle ordentlige elevplaner, og i Kirke Hyllinge ved Roskilde har Asta Rasmussen meddelt, at hun nægter at lave planer, hun ikke får den nødvendige tid til. |

Læs »clinch« side 34 og netdebat side 32-33

»Tror politikerne, at forældre er ude af stand til at gennemskue, at vi bliver spist af med en gammeldags karakterbog pakket ind i falsk nærvær?«

Læs mere

Undervisningsministeriets portal om evaluering,test og elevplaner