Debat

Elevplaner synliggør lærerens arbejde

Lærer Asta Rasmussen vil ikke skrive elevplaner uden tid til opgaven - her forklarer hun hvorfor, og undervisningsminister Bertel Haarder forsøger at berolige hende

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kravet om evaluering er ikke nyt. Siden 1993 har den enkelte lærer været forpligtet til løbende at evaluere elevernes udbytte af undervisningen. Og alle lærere er allerede i dag forpligtet til - på hvert klassetrin og i hvert fag - i samarbejde med den enkelte elev løbende at fastlægge mål for undervisningen. Eleverne og forældrene skal også regelmæssigt underrettes om skolens syn på elevernes udbytte af skolegangen.

Det fremhæver da også både KL og DLF i den fælles beskrivelse af arbejdet med elevplaner, som de har udsendt i januar 2007.

Det nye er, at resultatet af den løbende evaluering nu skal formuleres skriftligt. Det indførte vi på baggrund af anbefalinger fra OECD og de gode erfaringer i Sverige.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Arbejdet med elevplaner er en ledelsesopgave. Det er skolelederens ansvar, at arbejdet med elevplaner tilrettelægges på en fornuftig måde inden for de rammer, kommunerne har fastlagt.

Jeg vil dog gerne berolige Asta Rasmussen med, at arbejdet ikke skal tage overhånd. Elevplanen bør være kort og præcis - ikke lange udredninger om eleven. Vi er åbne over for kritik og vil gerne tage ved lære, hvis lærerne synes, at noget er spildt arbejde eller for bureaukratisk. Det gælder for hele den offentlige sektor - og også for lærerne - at ingen skal spilde tiden med unødig rapportering.

Erfaringer fra de skoler, der allerede bruger elevplaner, er, at det giver lærerne anerkendelse og respekt. Det bliver synligt, hvor professionelt og engageret lærerne og pædagogerne bidrager til den enkelte elevs udvikling.

Når respekten for skolens lærere stiger, får skolen større gennemslagskraft. Forældrene får positive oplevelser på skolen: Her er nogle lærere, der tager os alvorligt, der udvikler sig selv og skolen og dermed giver mit barn mulighed for personlig, social og faglig udvikling.Husk undervisere.dk/debat

Asta Rasmussen: »Elevplanen bør være kort og præcis - ikke lange udredninger om eleven«, skriver Bertel Haarder.

Det er netop humlen - en kort og præcis skriftlig underretning om hvert enkelt fag og elevens udvikling, udarbejdet af skolen - det vil sige lærerne.

Hvert enkelt ord i den underretning kan læses anderledes, end det var hensigten. Ikke af ond vilje, men fordi man gerne vil forstå. Samtalerne bruger man så til udredning af ord i stedet for at udarbejde elevplan. Planen skal udarbejdes i en samtale, så alle forstår det samme ved det skrevne, og det tager tid. |

Powered by Labrador CMS