Praktisk klogskab

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den praktiske klogskab kalder lektor, ph.d. Jette Benn det, som elever skal opnå i faget hjemkundskab ud over at kunne agere praktisk og følge en opskrift. De skal turde eksperimentere og være innovative:

»Det er det, der kan ligge i, hvad jeg vil benævne den praktiske klogskab«, skriver hun i en artikel om hjemkundskabsfaglighed, dannelse og kompetence.

I sin tid drejede faget husgerning sig først og fremmest om at følge en forskrift eller opskrift. Kompetencer som lydighed og disciplinering var i højsædet, bundet op på håndværksmæssig kunnen og teoretisk viden på det naturvidenskabelige område. Jette Benn gennemgår udviklingen i faget de senere år med indførelsen af Fælles Mål og arbejdet mod en ny tilgang til faget rettet mod at kunne beslutte, diskutere og kritisk forholde sig til, hvordan man vil handle i den enkelte situation.

»Hjemkundskabsfaget må ses som et bidrag til elevernes almene hverdagslivsdannelse«, mener Jette Benn og ridser de kompetencer, faget kan bidrage til, op som bredere livskompetencer rummende omsorgsfuldhed, sammenhængsforståelse, medborgerskab og hverdagslivskundskab.

Artiklen »Hjemkundskab, dannelse og kompetence« kan læses i det elektroniske tidsskrift »Cursiv« fra Institut for Curriculumforskning på Danmarks Pædagogiske Universitet - se www.dpu.dk/cursiv