0   169

Køn i køkkenet

Undervisningsmiljøet i hjemkundskab er traditionelt kvindeligt. Pigerne tager ansvar og holder orden, mens drengene er på usikker grund - de skal passe på ikke at være for dygtige, fordi det er umandigt. Forvandler man undervisningskonteksten til en kokkekonkurrence, er det pludselig helt i orden for drengene at prøve at være så dygtige i skolekøkkenet som muligt. Kontekstens »kønskodning« er afgørende, konkluderer Monica Petersson i sin ph.d.-afhandling på Institutionen för mat, hälsa och miljö på Göteborgs Universitet.

Hendes undersøgelse viser også, at mange situationer, som udadtil virker ligestillede, hvor drenge og piger arbejder sammen om fælles opgaver, alligevel følger et traditionelt kønsrollemønster, når man gransker dem nærmere.

Artiklen fortsætter under banneret

Afhandlingen »Att genuszappa på säker eller minerad mark. Hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv« er omtalt på www.ufn.gu.se


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.264 andre er allerede tilmeldt