Anmeldelse

EGO-TRAP - Kend dig selv

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"EGO-TRAP" fungerer som en rammefortælling over Experimentariums eksisterende udstilling, og du er, via din mobil, centrum i fortællingen. Det er nemlig dig, der testes i de mange interaktive udstillinger: Din fysiologi, dine sanser, intelligens, vaner, fordomme og meget mere. Resultatet af dine eksperimenter indsamles og indgår i fortællingen.

På trods af navnet handler "EGO-TRAP" ikke kun om dig selv - men også om samarbejde og kontakt med andre besøgende på udstillingen, og selvom udstillingens elementer er oplagte at bruge i forbindelse med natur/teknik og fysik/kemi, giver "EGO-TRAP" også et bidrag til fortællinger i en verden, der altid er online. Her er derfor relevante vinkler at hente til undervisningen fra 6.-10. klasse i forhold til ethvert arbejde med mennesket som individ og socialt væsen.

Hele det tekniske system virker stabilt, og på trods af enkelte startvanskeligheder skal det ikke afholde nogen fra at kaste sig ud i "EGO-TRAP". Der er hjælp at hente, både fra elever og personale. Du styres gennem fortællingen af en "virtuel vejleder", der registrerer dine bevægelser, ringer dig op, sender dig kort og modtager dine indtastede data. Kortet kan virke lidt uoverskueligt til at begynde med, så det kan anbefales at orientere sig på oversigtskortet inden start. Det kræver lidt tid at få gjort alle mobiler klar - så kom i god tid. Besøg Experimentariums hjemmeside før besøget og lav en test af jeres mobiltelefoner. Her kan I også hente et spil, der fungerer som appetitvækker med referencer til selve udstillingen.