Anmeldelse

Fordringen på anerkendelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forlaget Klim har i samarbejde med Nordisk Sommeruniversitet udgivet en antologi om et af de mange begreber, der er i spil i vores hyperkomplekse samfund - anerkendelse. Der er ingen tvivl om, at også dette begreb og det, der tematiseres gennem samtaler ud fra begrebet, vil få betydning i læreres og de lærerstuderendes verden. Det bliver dog formodentlig ikke denne bog, lærere selv kommer til at læse! Målgruppen er givetvis ikke lærere, men formodentlig studerende på samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser, og det er der ikke noget galt med.

Bogen er inddelt i tre dele: Sociologisk og socialfilosofisk kritik, politisk filosofi og litteraturvidenskab. Bogen indeholder otte kapitler, der alle har en udpræget akademisk tilgang til emnet. Læsere af denne bog vil have det tilfælles, at de alle vil have en høj motivation for at sætte sig ind i emnet. Bogen indeholder to artikler, der muligvis vil have interesse for lærere eller lærerstuderende. Det er artiklen om Charles Taylor og hans begreb om autenticitet. Autenticitet som begreb er tidligere anvendt af Per Fibæk Laursen i en bog, der nyder stor anerkendelse hos mange lærere. Og det er artiklen om begrebet solidaritet, der for nogle lærere stadig er et væsenligt begreb i deres tænkning om pædagogisk praksis og det, der holder lærerlivet sammen.