Anmeldelse

ArtXplorer

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"ArtXplorer" er et interaktivt formidlingsprojekt udviklet på Kunstmuseet ARoS i Århus. Forløbet tager udgangspunkt i en præsentation af seks værker fra museets samling.

Ideen er, at unge brugere - målgruppen er 9-14-årige - ved hjælp af "ArtXplorer" kan arbejde sig ind på de enkelte værker ud fra forskellige positioner, betegnet Art Attack, Art Creation, My page og Klogebogen. På dansk gælder det værkerne, at tegne selv, kunstner- og værkoplysninger. Formen er grafisk let at finde rundt i. En lille glad nullermand, Artur, viser sig i skiftende positioner og med skiftende skilte, der fortæller, hvor vi er, hvad der er på vej, eller hvad der kan vælges for at komme videre.

Gennem værkerne præsenteres seks kunstnere: Svend Wiig Hansen, Bjørn Nørgaard, Per Kirkeby, Vilhelm Hammershøi, Miwi Yanagi og David Parrish. Tanken er så, at brugerne ved at lege og søge sig igennem de forskellige muligheder kan få en fornemmelse af, hvorfor værkerne ser ud, som de gør, og hvilke intentioner kunstnerne må have haft med at skabe dem på den måde.

Ideen med at vælge værker fra forskellige perioder er god, men det er tydeligt, at nogle af værkerne er bedre egnet til dette medie end andre. For eksempel fremstår David Parrishs billede af Marilyn Monroe mere håndterligt end Bjørn Nørgaards "Gravmæle for Christian den tredje". Når brugeren er "inde" ved det enkelte værk, kan der igen vælges forskellige muligheder fra rækken af "Artsteps". Nogle legende, andre rent informative.

Projektet er sympatisk i forsøget på at nå målgruppen via et elektronisk medie og i kraft af den billige økonomi, men to ting falder lidt i øjnene. Den ene er, at der trods den interaktive tilgang er tale om en yderst begrænset værk- og periodepræsentation, den anden, at teksten i visse passager vises for hurtigt, og at sproget for mange elever vil være svært tilgængeligt.