Debat

Fri os for pjat

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Månedens Skole« kalder Anders Bondo Christensen og Bertel Haarder et nyt fælles projekt. Nu ved alle vi, der arbejder i marken til daglig, at lærerne altid har udført et gedigent stykke arbejde, så det kan da kun være Anders Bondo og Bertel Haarder, der synes, at vi har brug for at reklamere for os selv over for hinanden.

Det mest absurde er, at kåringen af månedens skole skal offentliggøres i Folkeskolen og på diverse hjemmesider, og hvem er det lige, der læser dem? Jamen, lærerne kender godt deres eget værd, så det havde klædt Bondo, om han havde fået overtalt Haarder til at vise lærerne anerkendelse til en større offentlighed.

»Anonymt arbejde« er en helt naturlig del af lærernes dagligdag. Lærerne udfører blandt andet et fremragende stykke socialpædagogisk arbejde, som for mange udgør en større og større del af hverdagen. Der kan være tale om det lange seje træk igennem mange år, før et eventuelt resultat viser sig. Det kan oven i købet være vanskeligt at forklare, hvorfor en indsats lykkes eller ej, men sådan tænker politikere ikke, for de er så firkantede, at kun hvad der kan måles og vejes, tæller. Men nu tænker DLF altså også sådan.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Betingelserne for de enkelte skoler er meget forskellige, og hvad der for en skole er en selvfølgelighed, kan for en anden være en sejr. Men disse vilkår har vores formand tilsyneladende været nødt til at glemme. Lur mig, om det alligevel ikke bliver den elitære vej, projektet kører.

Vores mere og mere fodslæbende formand burde have brugt sit efterhånden lidt våde krudt på at sørge for anstændige arbejdsforhold. Man behøver blot at nævne Haarders farceagtige indførelse af nye prøvecirkulærer for slet ikke at tale om elevplanerne, som har påført lærerne et urimeligt ekstraarbejde. Hvis vi ikke har en forening til netop at gribe ind i den slags situationer, ved jeg ikke hvornår. Lærerne burde aldrig have påbegyndt arbejdet med elevplaner, før de havde fået den fornødne tid, men vi har gjort det alligevel. Og Haarder, ham hører vi ikke et eneste rosende ord fra. Vi har trods alt arbejdet gratis. Jeg har kolleger, der har brugt den netop overståede vinterferie til at få elevplanerne færdige til de kommende skole-hjem-samtaler. Lærerne er enestående loyale.

Jeg foreslår, at næste måneds statuette gives kollektivt til samtlige folkeskolelærere for at have ydet en indsats ud over det forventelige - nemlig at have arbejdet gratis. April måneds kåring bør også gælde den samlede danske lærerstand, og hvorfor ikke følge linjen de efterfølgende otte måneder?

Fri os derefter for det pjat og lad lærerne få fred. Vi kan godt selv.

Forkortet af redaktionen

Svar

Jeg er drøntræt af populistiske katastrofebilleder af den danske folkeskole byggende på groteske konklusioner som følge af en eller anden tvivlsom undersøgelse. Jeg er træt af gennemsnitstal og umulige sammenligninger.

Jeg ved, at der på masser af skoler ydes en formidabel indsats hver eneste dag. Det er præcis det, vi ønsker at sætte fokus på med »Månedens Skole«.

I vores brev til kredsene skrev vi: »Vi ønsker med projektet at få sat fokus på lærernes store engagement - og vise mangfoldigheden i, hvordan folkeskolens udfordringer løses. Ved måned efter måned at præsentere en ny skole viser vi, at det ikke er undtagelsen, men reglen, at der foregår spændende udvikling på skolerne.

Der er således ikke tale om, at vi skal finde 'eliteskoler', hvis praksis andre skal rette ind efter. Vi henvender os tvært­imod til alle de helt almindelige skoler, der har lavet tiltag, som måske kan inspirere andre skoler i deres bestræbelser med at udarbejde løsninger, der passer til dem«.

Det synes jeg ikke er et fodslæbende initiativ. Hvis vi ikke skal være med til at sætte fokus på den engagerede indsats, medlemmerne yder, hvem skal så?

Anders Bondo Christensen, formand for DLF

Powered by Labrador CMS