Debat

Pædagoger uden mål?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Måden, pædagogers arbejde beskrives på af Hanne Marie Verdoner i Folkeskolen nummer 5, gør, at jeg ser mig nødsaget til at svare.

Pædagoger arbejder med mål og læreplaner fastsat af regeringen. Mål for, hvordan vi kan fremme børns udvikling af kommunikative, sociale og følelsesmæssige kompetencer, så børnene også kan klare sig i skolesystemet.

Vi bruger mange pædagogiske indfaldsvinkler og veje for at nå målet, da vi netop er uddannet med en stor pædagogisk indsigt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Børnehaveklasseledere har mål, der er bestemt af regeringen. I folkeskolens faghæfte 25 er målet fastlagt, så der arbejdes med samvær og samarbejde, sprog og udtryksformer, natur og naturfaglige fænomener, det praktisk-musiske, bevægelse og motorik.

Børnehaveklasseledere arbejder også ud fra mål om at synliggøre og dokumentere det enkelte barns udvikling og læring.

Jeg tror ikke, at man som lærer kan undervise børn, der ikke i forvejen har været gennem diverse pædagogers hænder. Inden læreren får børnene, er der foretaget mange indstillinger. Børn, der ikke er skoleparate, er sorteret fra. Børnene har lært at efterleve almindelige regler og normer for klasseundervisning og gruppearbejde.

Mange børn kommer i 1. klasse med en viden om bogstavlyde, forskellen på konsonanter, vokaler og stavelser. Vi pædagoger har gjort det en del lettere for lærere at arbejde videre med børnene og deres forældre.

Mange af de aktiviteter, pædagoger laver, kan ikke måles, men mærkes. Pædagogerne arbejder med børnenes følelsesmæssige side. Hvis den følelsesmæssige kompetence ikke er på plads, kan børnene ikke modtage læring.

Forkortet af redaktionen

Powered by Labrador CMS