Vigtigt med indvandrere

Sanjeevan Sriramachandran vil yde en indsats for at få flere tosprogede ind i lærerfaget

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var ønsket om at arbejde med børn og unge, der fik 28-årige Sanjeevan Sriramachandran til at blive lærer. Nu vil han forsøge at få andre unge tosprogede til at følge samme vej ved at stille op som rollemodel i en ny kampagne, der skal trække tosprogede til læreruddannelsen.

»Jeg synes, at det er vigtigt, at der er lærere med indvandrerbaggrund i folkeskolen - både for de tosprogede børn og for de rent danske. Jeg tror, det kan fjerne nogle fordomme, hvis de ser, at en indvandrer også kan være ham læreren, som vi synes er en flink fyr, og ikke kun ham, de ser i tv«, siger Sanjeevan Sriramachandran. Han tror, at noget af årsagen til, at der ikke er mange tosprogede lærere, skal findes i traditionerne i indvandrerfamilier. Forældrene forsøger at få deres børn til at tage en universitetsuddannelse som læge eller ingeniør og tænker ikke meget på de mellemlange uddannelser. Det synes han er ærgerligt, da han mener, at lærere med indvandrerbaggrund kan give folkeskolen noget ekstra.

»Jeg har to forståelser af det at være dansk, og jeg ser tingene med andre øjne. Derfor kan jeg måske også være mere kritisk over for traditioner og indgroede vaner i folkeskolen«, siger han.

-pai

Læs mere