Anmeldelse

Mit barn skal i skole

Forældrehåndbogen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når familiens første barn skal i skole, er det ikke kun en omvæltning for barnet. For nu skal forældrene pludselig forholde sig til en hel række nye problemstillinger, som kan tage pusten fra de fleste. Nu er det ikke længere nok at forholde sig til flyverdragtdesign og økologisk eftermiddagsfrugt, nye emner for bekymring liner sig op og kræver stillingtagen: Den skræmmende skolegård, forventninger til formel læring, og hvordan skal de små klare skolevejen? Og hvad foregår der egentlig i børnehaveklassen, og hvad er det for noget, det der med leg og læring?

I denne fortrinlige og kompetente håndbog kan forældre finde en lang række - og flere til - af disse problemstillinger behandlet.

Hovedforfatteren Janne Hejgaard beskriver fint skiftet til at være skolebarnsfamilie i en forstandig artikel fyldt med faktaoplysninger. Familieterapeuten Jesper Juul skriver om relationerne mellem barn, lærer og forældre - hvordan man opbygger et tillidsfuldt og ligeværdigt samarbejde, og hvordan man klinker skårene, hvis det alligevel går skævt mellem parterne. Og Kirsten Krogh-Jespersen giver gode råd om, hvordan man støtter barnet i den første læseindlæring.

Helle Brønnum Carlsen skriver om mad, der ikke bare er sundt, men faktisk smager godt, og giver råd om, hvordan man bygger en rar situation op omkring måltidet. For "mad smager grimt, når man spiser alene", som Anton fra 2. klasse udtrykker det.

Mødet med skolen kan være overvældende for barnet, og ikke kun på den gode måde. Som en anden Anton på seks år udtrykker det: "I børnehaven var der lidt mere solskin, end der er i skolen".

Alle skoler bør præsentere forældrene for denne bog, som kan hjælpe med at få spredt de dunkle skyer.