Debat
0   195

Udelt skole sejrer over delt

Svar til Vagn Madsen (Folkeskolen nummer 5): Der har været meget strid om fordelene og ulemperne ved delte skolesystemer. Efter at vi har fået Pisa-undersøgelserne, lader mange af spørgsmålene sig dog besvare empirisk. Blot et enkelt blik på Pisa-resultaterne viser, at der blandt de lande med gode præstationer og mest lige fordeling af uddannelsesmuligheder ikke er et eneste land, der deler eleverne op i forskellige skoleformer allerede efter få års grundskole. Desuden viser resultaterne, at den sociale baggrunds indflydelse på elevers præstationer - en vigtig målestok for den ulige fordeling af muligheder i uddannelsessystemet - er markant større i landene med delte skolesystemer.

Dette er et indicium for, at det delte skolesystem forstærker den ulige fordeling. I modsætning hertil forholder de lande, der har klaret sig bedst i Pisa-undersøgelserne, sig konstruktivt og individuelt til præstationsforskelle og er i stand til både at udglatte svagheder og sociale handicap og at finde og støtte talenter - uden at skubbe ansvaret over på eleverne alene. For eksempel ved at lade dem gå et år om eller ved at flytte dem over i uddannelsesforløb eller skoleformer med lavere præstationskrav. Hvor interessant delingen end forekommer i teorien, viser det udelte uddannelsessystem sig dog at være stærkere i praksis.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ