Anmeldelse

Undervisningsmiljø - en håndbog

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsmiljøloven fra august 2001 gav skolerne en ny opgave med at udarbejde en vurdering af elevernes undervisningsmiljø (UMV) - som en pendant til den velkendte arbejdspladsvurdering (APV). Der blev lagt op til stor metodefrihed i forbindelse med opgaven, hvilket måske har betydet, at mange skoler ikke for alvor er kommet i gang. Det har ikke skortet på redskaber - blandt andet kan man på nettet nemt finde adskillige skemaer, vejledninger og værktøjskasser til at løse opgaven. Men måske er det netop de mange valgmuligheder, som har holdt skolerne tilbage?

Denne lille håndbog om undervisningsmiljø er et godt konkret bud på, hvordan man kan få sat opgaven i system. Man behøver ikke læse bogen fra ende til anden, men man kan bladre - og lade sig inspirere i forhold til sin skoles muligheder og pligter på området.

Bogen indeholder en faktadel om lovgrundlaget og beskriver, hvordan arbejdet - processen - kan gribes an trin for trin. Den beskæftiger sig tillige med de forskellige involverede aktørers rolle og her ikke mindst eleverne store potentiale. Sidste del af bogen rummer et "idekatalog" og en "værktøjskasse" med en positiv omtale - med konkrete bilag - af, hvordan Byagerskolen i Brørup arbejder med undervisningsmiljø. Et arbejde, som gjorde, at de fik Undervisningsmiljøprisen i 2005.

Nu må vi se at komme godt i gang - der er ingen undskyldning.

Powered by Labrador CMS