Anmeldelse

Glimrende grundbog om den almene didaktik

- en bog til almen didaktik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu hvor der - igen - laves om på læreruddannelsen, og hvor de pædagogiske fag skal i spil på nye måder, vil der være behov for nye grundbøger. "Om undervisning - en bog til almen didaktik" er helt bestemt en bog, alle undervisere i faget bør overveje som grundbog. Det er en kortfattet, glimrende indførelse i den almene didaktiks fagområde. Den er skrevet i et fornuftigt sprog og bør kunne "tale" til mange lærerstuderende med interesse for det pædagogiske fagfelt. Bogen indeholder seks kapitler: Indledning, undervisningsbegreber, didaktisk teori og didaktiske modeller, didaktiske spørgsmål og nogle svar, det professionelle lærerarbejde og det afsluttende kapitel om professionaliseringsprocesser. Når der skal skrives en kortfattet grundbog for et komplekst fagfelt, er det altafgørende, at forfatteren tør tage det tunge valg ikke at medtage "alt" i en fortyndet udgave, men netop at vælge det ud, der vurderes som det væsentlige. Det mener jeg sker i denne bog! Det er rigtigt at beskrive Carl Aage Larsens didaktiske tænkning over for Hiim og Hippes didaktiske tænkning. Begge modeller har haft og har fortsat indflydelse på mange læreres tænkning om undervisning. De to typer tænkning er præcis så forskellige, at der i undervisningen i faget på seminarierne vil være mulighed for gode diskussioner og gode eksempler, når de studerende selv skal arbejde med stoffet. Det er rigtigt, selv om det er længe siden, det sidst er set, at introducere Ernst Kapers bog "Den daglige undervisnings form". Bogen er en klassiker! Mandens tankesæt er dybt rodfæstet i alle danske læreres "førbevidsthed" om, hvordan undervisning kan gennemføres. Bogens valg og anvendelse af andre teoretikere er velbegrundede, og de, der vælges, introduceres netop så grundigt, at der lægges op til mulighed for fordybelse gennem videre læsning. Her er efter min mening bogens noteapparat aldeles glimrende. Der er ikke for mange noter, som det ofte ses i bøger af mere akademisk tilsnit, hvor noter indimellem virker som bevis for forfatterens egen dybe læsning. Noterne her er flere steder meget anvendelige som inspiration både for underviser og for studerende. Ud over at denne bog kan bruges på læreruddannelsen, kan den også bruges flere andre steder. Til praktiklæreruddannelse og praktiklærerkurser kunne den være oplagt. Kirsten Krogh-Jespersen henviser flere gange til de mange danske udviklingsprojekter fra Folkeskolens Udviklingsråd og til andre, hun selv har haft del i. De ligger glemte og gemt væk! Måske skulle hun sammen med Forlaget Klim udarbejde en kanon over de ti vigtigste projekter med almen didaktisk relevans og udgive en version af dem. Også de ville formentlig kunne finde anvendelse i den danske læreruddannelse.

Powered by Labrador CMS