Anmeldelse

Kanongode folkeviser, salmer og digte 3/4

Danskfagligt arbejde med kanonlitteratur 5.-6. klasse/7.-9. klasse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Visuelt fremstår materialet svært hjemmegjort. Det har karakter af en samling noter og arbejdsopgaver, som man har gjort sig den ulejlighed at indbinde med ringryg og coadet for- og bagside, til sine elever. Forsidefotografierne er på begge hæfter et stykke dansk natur med svage indslag af kultur (på det ene skimtes en landbrugsejendom fra 70'erne i det fjerne under en regnbue), der ikke umiddelbart er tiltrækkende eller endnu værre: har relation til hæftets indhold. Det visuelle input fortsætter i den stil inde i materialet. Hvad laver for eksempel to gæs under en kolonne om folkevisens opbygning? Eller hvorfor er der under Halfdan Rasmussens biografi et foto af en mølle?

Men under al denne misvisende form lykkes det på glimrende vis Lisbeth Alnor Christensen at kombinere ny litteraturpædagogik med et udmærket og repræsentativt udvalg af 1.000 års dansk litteraturhistorie. Materialet indeholder fine opgaver med fokus på udvikling af elevens forståelse af teksterne. Dermed forbliver folkeviser, salmer og nationalsange ikke blot et grødet lydbillede, man synger bevidstløst, men noget med indhold og værdi.

Materialet består af to hæfter, som henvender sig til henholdsvis 5.-6. og 7.-9. klassetrin. Sproget kunne til tider have været mere gennemarbejdet, og lærervejledningsdelen er i treeren præget af copy-paste fra elevsiderne. Men herligt ukrukket medfølger en cd-rom med elevark til udskrivning, og indholdsmæssigt er det et glimrende og lige-til-at-bruge-materiale, som vil være en særdeles god hjælp at have stående på skolebiblioteket, hvis man ellers får det åbnet.