Anmeldelse

Linjer i Europa

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Poul Henningsen skrev i Politiken i 1934: "Johannes V. Jensen kunde ikke have skrevet 'Himmerlandshistorier', hvis han ikke havde været i Amerika. Han forstod, at det gjaldt om at finde sig selv ved at lukke sig op mod de fremmede". Poul Henningsens "I flugten" er medtaget i antologien "Linjer i Europa" og udtrykker i visse henseender bogens hensigt. De tre udgivere vil spejle og perspektivere den danske litterære kanon ved at sammenligne med en række forfattere fra Europa fra 1100-tallet til i dag.

Forfatterne kommer fra Danmark, Tyskland, England, Frankrig, Holland, Schweiz og Østrig. Store litterære nationer som Italien og Spanien er altså ikke repræsenteret. Antologien rummer således både en historisk dimension og en geografisk dimension, uden at de to dimensioner kan føres sammen. Antologien indeholder eksempelvis Adam af Bremens "Beskrivelse af øerne i Danmark" fra omkring 1074. Han havde tilegnet sig tidens højeste europæiske kultur og dannelse, og han betragtede danskerne som et grusomt og barbarisk folk. Men hvilken tekst fra den danske litterære kanon skal Adams tekst spejle eller perspektivere? De litterære tekster er samlet omkring fem temaer, som forekommer mig noget vilkårlige. Især er et tema om "sære tekster" uden sammenhæng med bogens egentlige anliggende. De enkelte tekster er perspektiveret med et billedmateriale, oftest et maleri. Opgaveforslagene drejer sig først og fremmest om genrebestemmelse og om arbejdsformen (enkeltvis, parvis eller i grupper), hvilket forekommer temmelig elementært og stereotypt. Bogen tænkes først og fremmest brugt i folkeskolens ældste klasser og i ungdomsundervisningen.

Powered by Labrador CMS