Anmeldelse

www.fleksibellaering.dk

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med fokus på de pædagogiske institutioner præsenterer Dafolo sit bud på en samarbejdsportal, hvis mål det er at skabe "en ny verden af viden".

Denne nye verden, der dybest set består af en samling artikler med fokus på forskellige elementer i institutionens hverdag, kan udmærket give anledning til nytænkning og refleksion. Således præsenteres eksempelvis en række artikler, der kan give øget indblik i områder som læring, evaluering, teamsamarbejde, relationsarbejde og ledelse.

Fælles for artiklerne på www.fleksibellaering.dk er, at de tager udgangspunkt i Knud Illeris' psykologiske trekantsmodel, der ved at inkludere kognition, lyst og samspil søger at beskrive de væsentligste aspekter i en læreproces. Imidlertid får denne psykologiske tilgang til artikeludvælgelsen på vidensportalen den konsekvens, at vigtige aspekter af den pædagogiske virkelighed nedprioriteres. Således gives eksempelvis intet bud på, hvordan læring forenes med dannelse - et begreb, der trods alt stadig har sin berettigelse i især skoleverdenen. Omvendt må det om Dafolo siges, at de netop ved at fastholde begrebet "fleksibel læring" ikke lover mere, end de kan holde.

Samlet set er www.fleksibellaering.dk en udmærket base for artikler, som er relevante for de pædagogiske institutioner; blot er det vigtigt at fastholde, at vidensportalen har sine begrænsninger og derfor alene må bruges som et hjælpemiddel i institutionernes hverdagspraksis.