Anmeldelse

Læringspotentialet i den interaktive tavle

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ironisk nok er det nødvendigt med tekster, som redegør for, hvad en interaktiv tavle er, og hvad den kan "gøre" for undervisningen.

Denne bog er i sin intention sådan en tekst, og den er mig bekendt den første og endnu eneste på dansk. Derfor er den nødvendig læsning på mange skoler og hos mange beslutningstagere.

Mange af læserne vil desværre blive forvirrede. I de afsnit, hvor den interaktive tavles funktionalitet uddybes, gøres det først med eksempler, som ikke kræver en interaktiv tavle; men kun en projektor. "Den interaktive tavle gør det muligt at integrere levende billeder i undervisningen", står der på side 13; men det er ikke nødvendigt at have en interaktiv tavle for at vise video. Heller ikke for at "afspille lyd" eller "inddrage internettet med det samme".

Det er en svaghed i forhold til intentionen, og denne svaghed bærer ved til den standende debat om, hvorvidt man ikke lige så godt kan nøjes med en projektor og et lærred - foruden computeren naturligvis.

Læseren skal være opmærksom og selv finde de steder, hvor de afgørende forskelle i forhold til andre "medier" bliver tydelige. For de er jo omtalt. Forfatteren har blot undladt at highlighte dem for os, og det er synd. Kapitlet "Erfaringer fra danske undersøgelser" bøder en smule herpå.

Det er godt, at bogen - uden at nævne det eksplicit - gør det klart, at interaktiv tavle og smartboard ikke er synonymer, ligesom det er godt, at den rummer "Checkliste ved anskaffelse af interaktive tavler" - samt en liste over en del interaktive tavler.

Powered by Labrador CMS