Det er ikke sjov det hele

Humor er vigtig, men man kan ikke grine sig til et godt undervisningsjob, for hvem skal afgøre, om den ene form for humor er bedre end den anden?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er godt at kunne finde smilet frem, hvis man vil have en god placering i køen, når stillingen skal besættes, men det ligger ikke lige for at indføre gode-grin-test i forbindelse med jobsamtaler på undervisningsområdet.

I alt fald ikke hvis man skal tro personalechef på Aalborg Tekniske Skole, Jesper Korsgaard.

»Man pjatter, hvis humor tillægges så stor betydning. Det er et »'både-og'«.

Udgangspunktet er, at de ansøgere, som har de faglige kvalifikationer, indkaldes til

samtale, hvor man så interesserer sig særligt for de personlige egenskaber, herunder humoristisk sans, i den form som passer til det lokale arbejdsmiljø og ikke i en standardiseret form«, siger personalechefen.

Konsulentfirmaet Kjerulf og Partnere, der beskæftiger sig med erhvervspsykologi, har for kort tid siden udviklet en personlighedstest beregnet til det danske arbejdsmarked. Testen bringer på videnskabeligt grundlag humor ind som en parameter, når en virksomhed skal vurdere en ansøger. En række virksomheder bruger allerede testen, men det bliver ikke tilfældet på Aalborg Tekniske Skole.

»Hvem skal afgøre, om den ene form for humor er bedre end den anden?« spørger Jesper Korsgaard. »Jeg tror mere på, at man i forbindelse med jobsamtalen skal være meget systematisk i udvælgelsen, særligt når det gælder ansøgernes personlige kompetencer. Derfor har Aalborg Tekniske Skole for nylig besluttet at anvende personlighedstest som bidrag til at vurdere, om kandidaterne har de rette personlige kompetencer. Selvfølgelig betyder humor noget, når man underviser unge mennesker, men det er der meget andet, der også gør«.

For tre år siden undersøgte fagbladet Folkeskolen, hvor tit ordet humor indgik i annoncer for lærer- og skolelederjob. Resultatet var, at evnen til at more sig blev efterlyst i 14 procent af annoncerne. Dermed var humoristisk sans en af de mest eftertragtede personlige egenskaber sammen med samarbejdsevne og udviklingsparathed.

»I mange stillingsannoncer på nettet og i trykte medier nævnes det, at ansøgere skal have humor, men det er blot en nem måde at omtale, at man tillægger personlige egenskaber betydning. Næsten uanset arbejdsplads er der mange andre træk ved personligheden, der spiller en mindst lige så vigtig rolle«, siger Jesper Korsgaard.

Personaleafdelingen på Aalborg Tekniske Skole ansætter blandt andre husholdnings- og ernæringsøkonomer i lærerjob, men det er ikke tit, at der i de stillingsopslag eller i de andre, som afdelingen indrykker, står, at ansøgeren skal have humoristisk sans.

»Inden for undervisning er evnen til at samarbejde og evnen til at indgå i en teamorganisering meget vigtigere. Hvis man har de egenskaber, og hvis man kommer med i et godt fagligt fællesskab, så er jeg helt sikker på, at der også bliver noget at grine af«, siger personalechefen. |

De mest populære personlige egenskaber ifølge Folkeskolens undersøgelse:

Humor: 14 procent.

Samarbejdsorienteret: 10 procent.

Udviklingsparat: 9 procent.

Engageret: 7 procent.

Positiv: 7 procent.

Åben: 6 procent.

Fleksibel: 3 procent.

Personlig: 3 procent.