Specialundervisning går ud over selvværdet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dennis Groth, der underviser på læreruddannelsen ved det tekniske universitet i Luleå, har interviewet speciallærere og specialundervisningselever i tre nordsvenske kommuner. Eleverne er overvejende glade for den hjælp og støtte, de får, men den klassiske opbygning af specialundervisningen, hvor eleverne tages ud af deres almindelige klasse i perioder, påvirker deres selvopfattelse, fordi specialundervisningen forbindes med det at klare sig dårligt i skolen. Dennis Groths bud på en ændret organisering af specialundervisningen er en ændring af hele klassesystemet, så undervisningen organiseres i mindre grupper end i dag:

»Et forslag kunne være generelt at indføre mindre studiegrupper, som er fleksible over tid og i forhold til fag, og at man begynder at overveje det kulturelt betingede syn på normalitet og afvigelse«, siger han på universitetets hjemmeside.

Ph.d.-afhandlingen er omtalt og kan downloades på www.ltu.se