Danskerne er delt på test

Halvdelen af danskerne går ind for obligatoriske test. Den anden halvdel er imod

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver anden voksen dansker mener, at standardiserede og obligatoriske test vil hæve kvaliteten i folkeskolen. Det viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Undervisere.

52 procent af de adspurgte svarer, at de er enige eller helt enige i, at »Standardiserede og obligatoriske test af elevernes færdigheder er en uundværlig del, hvis undervisningens kvalitet skal hæves i folkeskolen«. 39 procent er uenige eller helt uenige. Otte procent ved det ikke.

Pædagogisk forskning peger imidlertid på, at obligatoriske, standardiserede test kan føre lærerne ind på en smal sti, hvor undervisningen kommer til at handle om at træne eleverne i at tage test, og denne indsnævring af undervisningen kan gå ud over elevernes lyst til at lære, deres evne til problemløsning, deres kreative evner og deres evne til at samarbejde. Kompetencer, som er nødvendige, hvis de unge skal overleve i videnssamfundet.

»Fænomenet 'teaching for the test' er et veldokumenteret fænomen, som man i lyset af videnssamfundets udfordringer skal tage meget alvorligt«, siger uddannelsesforsker Pernille Fryd fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

Men dermed er alt ikke sagt. For danske lærere tester flittigt hver eneste dag for at vurdere, hvordan de skal tilrettelægge deres undervisning, og hvis test bliver brugt på den rigtige måde, kan de være et udmærket pædagogisk redskab, mener Pernille Fryd.

»Brugt med omhu kan test være et anvendeligt pædagogisk redskab til at understøtte for eksempel læsesvage elevers læsekompetence. Vigtigt er dog, at test ikke må stå alene, og at de bliver anvendt af veluddannede lærere, der behersker en bred vifte af undervisningsformer og evalueringsmodeller«, siger hun.

Det, der virkelig kan dræbe god undervisning, viser amerikansk uddannelsesforskning, er de incitamentsstrukturer, som det amerikanske testsystem er underlagt. Skoler, der scorer højt i obligatoriske test, bliver belønnet med højere bevilliger, mens skoler, der scorer lavt, bliver straffet med lavere bevilliger og i værste fald lukket. Det betyder, at lærerne demotiveres. Man flytter sig fra »testing for better teaching« til »teaching for the test«.

Men man kan ikke sammenligne det danske og amerikanske system direkte, eftersom de nationale test i Danmark ikke er bundet op på en tilsvarende incitamentsstruktur, siger Pernille Fryd.

Om det danske system bliver en pædagogisk katastrofe eller gevinst, er det for tidligt at sige endnu, mener hun.

1.371 repræsentativt udvalgte danskere over 17 år deltog i undersøgelsen. |

Undersøgelsen er gennemført for månedsmagasinet Undervisere i januar 2007. Der er gennemført 1.371 telefoninterview med et repræsentativt udsnit af danskere over 18 år ved hjælp af firmaet Epinions befolkningspanel. Læs hele undersøgelsen på www.undervisere.dk