Danskere er parate til at hæve kvaliteten

Ny undersøgelse viser, at et flertal af befolkningen godt vil betale for at få øget kvaliteten i skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så godt som alle danskere mener, at mere efteruddannelse til lærerne vil hæve kvaliteten i undervisningen. Det viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Undervisere.

82 procent svarer »enig« eller »helt enig« på spørgsmålet: »Hvis man ønsker bedre kvalitet i folkeskolen, er det nødvendigt, at lærerne får mere efteruddannelse«. Kun 11 procent er uenige i det. Syv procent ved ikke.

Halvdelen af danskerne, nemlig 51 procent, vil endda betale mere i skat, hvis de kan være sikre på, at pengene går til at hæve kvaliteten i folkeskolen. Kun en tredjedel (417) af de adspurgte (1.371) har selv skolesøgende børn. 38 procent ønsker ikke at betale mere i skat til skolen. 11 procent vil ikke tage stilling til spørgsmålet.

49 procent mener, at kvaliteten vil blive hævet i skolen, hvis læreruddannelsen bliver gjort længere og kommer på universitetsniveau som i Finland. 32 procent er ikke enige i det. 15 procent ved det ikke.

Også lærernes arbejdsforhold bliver tillagt stor betydning. 90 procent svarer »enig« eller »helt enig« på spørgsmålet: »Hvis man ønsker bedre kvalitet i folkeskolen, er man nødt til at medtænke lærernes arbejdsforhold«. Kun seks procent er uenige. Fire procent ved ikke.

Derimod har de adspurgte ikke meget tiltro til kvalitetsreformen, som bliver sat i værk i disse måneder.

Kun 26 procent tror på, at »Kvalitetsreformen vil betyde, at undervisningen i folkeskolen vil blive forbedret«. 48 procent forventer ikke, at kvalitetsreformen vil gøre undervisningen bedre. 26 procent vil ikke tage stilling til det spørgsmål.

Og kun 23 procent tror på, at »Kvalitetsreformen vil betyde bedre forhold for lærerne og dermed bedre rammer for en god undervisning«. 51 procent svarer nej til det spørgsmål. 24 procent ønsker ikke at svare.

Måske af gode grunde. 23 procent indrømmer nemlig, at de slet ikke har hørt om kvalitetsreformen. 50 procent har hørt om den, men er ikke klar over, hvad den indeholder. 27 procent synes, de kender noget til, hvad den går ud på.

43 procent synes, at den danske folkeskole fungerer tilfredsstillende, 51 procent synes det ikke. Seks procent ved det ikke.

1.371 repræsentativt udvalgte danskere over 17 år deltog i undersøgelsen. |

Powered by Labrador CMS