Anmeldelse

Grundtvig / Nielsen / Darwin

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en vurdering af nye materialer er det vel relevant at overveje, om disse opfylder et behov, om de er nødvendige, og om de bidrager med noget nyt. Disse tre nye bøger er udgivet i en serie, der prætentiøst hedder "Bliv klogere på livet". Der er ikke nogen angivelse af målgruppen eller om, hvorvidt serien tænkes spredt ud over flere bøger.

Serien giver anledning til nogen undren, mest i forhold til bogen om Carl Nielsen. Først og fremmest er Carl Nielsen jo ikke noget ubeskrevet blad, der findes i forvejen megen litteratur om denne komponist, også glimrende pædagogiske udgivelser, der via forklaringer og gennemgang af dennes værker portrætterer og facetterer komponistens liv og tankeverden. Denne bog inddrager kun meget begrænset Nielsens musik og udviklingen i dennes kompositioner, og med al respekt: Hvis Carl Nielsens tankeverden skal ses så løsrevet fra musikken, er der måske ikke så meget at komme efter.

Udbyttet af de to andre bøger synes større. Aktualiteten af bogen om Darwin er ubestridt, og blandt andet i forhold til den aktuelle debat om Intelligent Design udfylder den et behov. Tilsvarende med bogen om Grundtvig; denne svært tilgængelige kæmpe i dansk åndsliv præsenteres her på en meget overskuelig måde i forhold til blandt andet skolesyn, demokratiforståelse og kærlighedslivet.

Som undervisningsmateriale er det min vurdering, at bøgerne om Grundtvig og Darwin hører hjemme i grundskolens overbygning i henholdsvis kristendom, historie, samfundsfag, biologi og dansk.