Anmeldelse

Gode møder i folkeskolen

- en praktisk tilgang til bedre møder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog er fuld af banaliteter. Langt det meste af indholdet kender vi så udmærket i forvejen: "... gode møder afholdes i en god, involverende og anerkendende stemning, hvor alle har mulighed for at bidrage med relevant viden og erfaring. På gode møder skabes resultater, som fremmer samarbejdet og løser reelle problemstillinger. Derved lettes dagligdagen også".

Men selv om hovedparten af indholdet er kendt stof og regler for mødeafholdelse, vi alle kan gå ind for, er der langt fra at kende reglerne til at udføre dem. Og derfor er denne bog en glimrende manual til, hvordan man i folkeskolen kan få en bedre mødekultur.

Mine oplevelser med møder blandt lærere, konsulenter og ledere har ikke altid været opløftende. Hvis principperne i denne bog blev fulgt, kunne der spares masser af tid, og arbejdet ville glide lettere i en tid, hvor det blandt andet i forbindelse med teamsamarbejde er nødvendigt at holde møder.

Der er glimrende spilleregler for forberedelsen, selve afholdelsen og efterbearbejdningen af møder.

Mange af de regler, vi kender, er systematiseret, og nye regler er tilføjet.

Jeg er overbevist om, at hvis denne bogs regler bliver fulgt på møder i folkeskolen, kan der komme flere glade mødedeltagere, mere effektive møder og flere gode pædagogiske resultater ud af det.

Derfor kan det kraftigt anbefales at læse bogen og at bruge den, blandt andet i forbindelse med teamsamarbejde i folkeskolen.