Anmeldelse

Nedslag i Børnelitteraturforskningen 6

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Artikelsamlingen har som sædvanlig en række gode analyser af såvel nutidig som historisk litteratur. Lone Billeskov Jansen analyserer ved hjælp af et narratologisk begrebsapparat Maria Küchens roman "Sang til en sommerfugl", Anette Øster belyser de - i reglen ringe - engelske oversættelser af H.C. Andersens eventyr, og tre udenlandske forskere beskæftiger sig med henholdsvis tyske barndomsfremstillinger, svenske historiske børnebøger samt den brogede udgivelseshistorie for amerikanerne Twain og Alcotts hovedværker.

For en anmelder er det imidlertid Stine Reinholdt Hansens artikel om børnelitterær kritik, der springer i øjnene. Hun har undersøgt det kvalitetsbegreb, som de fremtrædende kritikere Beth Juncker og Bodil Kampp har benyttet sig af i deres analyser af nye danske børnebøger, og argumenterer ret overbevisende for, at de begge i deres begejstring over den nye børnelitteraturs brud med traditionelle genrer og former er kommet til at opfatte disse kriterier i sig selv som bevis for, at en børnebog er blevet et kunstværk. Og påviser for eksempel, at Bodil Kampp i sit arbejde argumenterer for, at hvis værket er relevant for folkeskolens litteraturundervisning, så er det af god kvalitet. Der er ikke tale om en nedsabling af de to kritikere, blot en fagligt relevant påpegning af resultater, der er faldet anderledes ud end det, analytikerne tilsyneladende selv mener. Godt gået!

Artiklen er ikke alene af interesse for den professionelle børnelitteraturkritik, men også for dansklærerens didaktiske overvejelser, når han/hun skal beslutte, hvorfor og hvordan den nye børnelitteratur skal inddrages i undervisningen.