Anmeldelse

Slikfabrikken - den søde tand

- projektarbejde i natur/teknik 5.-7. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Titlen påkalder sig straks opmærksomhed, og de elever, som skal arbejde med materialet, vil formentlig være motiverede fra starten. Men før bolsjenydelsen skal de have opbygget og igangsat fabrikken. I det projekt indgår elementer af både natur/teknik, fysik/kemi, dansk og matematik.

For at få drevet fabrikken søges først arbejdskraft til de forskellige funktioner. Bogen leverer stillingsopslagene, og eleverne skal skrive ansøgning til ønskejobbet. Med stillingerne besat starter produktionen af en stribe forskellige slags slik, marmelade og boller. Regnskabsafdelingen holder øje med økonomien, og salgsafdelingen sørger for reklame og emballage med varedeklarationer.

Elevdelen består mest af opskrifter og vejledninger til fremstilling af diverse produkter fra vingummi til foldeposer. I forbindelse med ernæring og sundhed arbejdes med positivlisten og madpyramiden. Lærervejledningen favner utrolig vidt fra begrundelse for slikproduktion i skolens undervisning til fejlfinding ved bolsjekogning.

Med en gruppe lærere, som er indstillet på et stort forberedelsesarbejde, og en dygtig 6. klasse er sådanne forløb en succes, men det er et spørgsmål, om ikke den indbyggede modsætning mellem slikfremstilling og forfatterens mål med materialet om at bevidstgøre eleverne som forbrugere gør projektet for utroværdigt.