Anmeldelse

Teamets vejviser

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gedigen bog om teamarbejde, hvor man klart fornemmer, at den er udarbejdet af to personer med stor viden, indsigt og erfaring på området.

Formålet med bogen er at skabe tydelighed og klarhed omkring indhold og proces i teamarbejdet. Ønsker en skole at fokusere på at få velfungerende team, så kan denne bog klart anbefales og bruges til at gå fra at have teamarbejde og møder i rigt mål, uden at det udvikler skolen synderligt, til at få team og møder, der virkelig rykker. Det er naturligvis et postulat, men ifølge forfatterne er styreark og værktøjskasse afprøvet flere steder på skoler i hele landet, og jeg må sige, at indholdet virker meget overbevisende. Alle arbejdsark er lige til at downloade fra forlagets hjemmeside.

Her er fokus på processen, og der anvises mange veje til at få indhold og struktur på teamarbejdet. Rigtig mange lærere sidder til mange møder, og ofte bliver det til temmelig meget tid på et skoleår. En stor del af lærerne sidder med fornemmelsen af, at når et møde er afholdt, står det, der skete på mødet, i et referat, uden at det anvendes videre. Mødetiden er brugt, men hvad der kom ud af mødet, står hen i det uvisse. Kapitlet "Møder" giver konkrete ideer til ledelse af det gode møde, afklaring af møderoller og udarbejdelsen af detaljerede og strukturerede dagsordener, der giver referenten mulighed for at skrive konstruktive og relevante referater.

I forhold til teamledelse i folkeskolen så har forfatterne den pointe, at lærere er vant til at lede. Deres hverdag er fyldt med ledelsesprocesser, derfor har ledelsesansvar i teamet godt af at blive delt ud eller gå på skift i teamet, da det får alle til at deltage aktivt og engageret. Vælger man at have en fast tovholder eller koordinator, kræver det klarhed af arbejdsopgaven og afgrænsning af ansvaret i forhold til både kolleger og skolens ledelse.

En uundværlig bog for enhver skole, der oplever, at man ikke får nok ud af mødetid og teamarbejde