Sådan vil vi løse konflikter

Lærere og pædagoger i indskolingen på Ellekærskolen i Århus arbejder målrettet med, hvordan man håndterer konflikter. Metoden er udarbejdet af PPR Århus

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klods Hans, Nelson Mandela, Lotte Hei­se, Clint Eastwood, Michael Laudrup og mange mange flere var inviteret indenfor et kort øjeblik, da lærerne på Ellekærskolen i Århus forleden aften var på kursus.

Det var visionerne og det fremtidsrettede, der var på dagsordenen, og PPR Århus (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) var på besøg for fjerde og sidste gang i kursusrækken. Emnet var konflikthåndtering, og midlet skulle være undervisningsmaterialet »Trin for Trin«.

Metoden var ny - en kreativ arbejdsmodel til pædagogisk udvikling med udgangspunkt i mediation, som kan bruges til at skabe alternative løsninger, nye tanker og ideer. Kursisterne får rammen, men det er dem selv, der kommer indholdet i. Metoden er udviklet af fire fra PPR Århus.

For meget snak

På de tre tidligere møder har lærere og pædagoger fået præsenteret materialet »Trin for Trin« og talt om konfliktløsning. De har diskuteret, hvordan materialet kan bruges i indskolingen, og talt om deres holdninger. I aften skal de se fremad - hvordan gør vi så?

Først skal de igennem en spiralsamtale i tre grupper. Om drømmene og ønskerne for fremtiden.

»Jeg savner noget konkret. Hvordan virker kortene og dukkerne i 'Trin for Trin'. Når jeg står med en konflikt, bruger jeg ikke det materiale, men min erfaring«, siger en kvinde.

»Vi er i gang. Børnene blev fanget på et kvarter, og vi arbejdede med det i to timer«, fortæller en anden.

»Det har ikke bidt på mig endnu. Jeg har min stil. Den er mange år gammel, og jeg er ikke billigt til salg for amerikanerne. Jeg synes, min stil virker. Men hvis der skal være fælles fodslaw, ved jeg ikke, om jeg ligefrem har nogle drømme om det. Måske ville det være bedre at se nogle, der bruger det. Jeg vil gerne høre fra nogle, der har gode erfaringer med 'Trin for Trin'«, siger en mandlig lærer.

»Det er spild af tid, det her. Det er tredje gang, vi taler om det«, siger en anden mand.

Tovholderen konkluderer, at denne gruppe ikke helt har den gode historie, som de kan bygge videre på i spiralsamtalen. Men samtalen kører videre om, hvorvidt man kan lære elever empati, når de er i konflikt, eller om det er bedst at tage det op en stille dag og så kunne henvise til den samtale, når konflikten opstår.

En i gruppen fremhæver, at brugen af »Trin for Trin« er besluttet på skolen, så nu skal de tale om, hvordan de bruger materialet. Det dur ikke at blive ved med at være imod.

Svært at finde drømmene

Ellekærskolen kender en del til konflikter. Ifølge skoleledelsen har lærere og pædagoger et godt samarbejde, og man har længe talt om at blive bedre til konflikthåndtering på skolen.

Det er halvandet år siden, det blev besluttet at bruge »Trin for Trin«. Derfor bad ledelsen Stine Clasen fra PPR om at komme og introducere materialet. Det skete i september, og aftenens møde er det sidste i den møderække. Der er over 20 lærere, pædagoger og ledere til stede.

Men der er stadig stor modstand mod materialet fra flere. Det høres især i den første time af mødet. Den fase i den kreative arbejdsmodel, der handler om drømmene, drukner i et par af grupperne i modstand og tvivl om materialet.

Nu skal grupperne tematisere. Tovholderne skal samle temaerne, de har talt om, og grupperne skal vælge, hvilket tema de vil arbejde videre med.

Der er stadig noget modstand, men der bliver talt om at skemalægge arbejdet, få et fælles sprog, finde en fælles form at arbejde videre på, konkretisere barriererne og komme videre.

Det ender med tre temaer: struktur og tematisering af arbejdet, hvordan man får mere ud af materialet med de rammer, der er på skolen, og et bredere samarbejde mellem lærere og skolefritidsordning i forhold til konflikthåndtering.

Brainstorm med gæst

Nu er de nået til brainstorming. De fire fra PPR opfordrer lærere og pædagoger til at folde det tema ud, som de er nået frem til i grupperne.

»Det er vigtigt at bestemme, at nu går vi i gang, og så finde en struktur«.

»Det er vigtigt at bruge tolærerordning på det«.

»Vi skal kun indgå aftaler, som alle kan gå ind for«.

»Vi skal tale om, hvorfor vi er negative«.

»Hvis det er blevet os pålagt, og vi gør det, så kommer det til at fungere«.

Grupperne taler, men det er ikke de mest vilde og sprælske ideer, der kommer på banen. Derfor bliver de afbrudt af PPR-folkene og får præsenteret en måde at være kreativ på. De skal hver især tænke på en person, som de synes er inspirerende. Denne person skal så inviteres til at komme med ideer til gruppen. De får at vide, at det for eksempel kan være Michael Laudrup eller Jesus.

Først bliver der uro. »Jeg kender ingen inspirerende personer på denne tid af dagen«, kommer det tørt fra én. Men så bliver der stille. Nogle skriver person og idé ned, andre ser frem for sig.

Og så er det her, Clint Eastwood og Nelson Mandela kommer på banen sammen med Klods Hans, Lotte Heise og alle de andre.

»Vi skal alle arbejde ti minutter dagligt med tilgivelse«, lyder et forslag baseret på Nelson Mandelas tanker.

»Tænk på hvor meget Klods Hans' brødre tænkte, og det var slet ikke noget værd. Det var Klods Hans' handling, der virkede«.

Nogle når frem til, at de skal bruge de af deres kolleger, der har arbejdet med »Trin for Trin«, og som er gode til konflikthåndtering.

»Jeg tror, vi skal prøve at finde en masse ideer og så se at komme i gang. Ikke bare tale om det«.

I en gruppe er de begyndt at grine. De taler om at arrangere bowling og kanotur med kollegerne. De får alle at vide, at der er to minutter tilbage af gruppearbejdet.

Jeg vil gøre noget

Sidste fase er nået. Her skal man indgå aftaler og nye rammer. Men PPR-folkene beder hver enkelt om at skrive én ting ned på en gul seddel. Hvad er det næste, jeg vil gøre i denne proces?

De får at vide, at de snart er igennem mødet. Det er ved at være slut, og de er tæt på mål. Altså et foreløbigt mål, for det videre arbejde er deres.

Der snakkes lidt, og så bliver der skrevet gule sedler. Nu skal hver enkelt læse sin seddel højt.

»Jeg vil skemalægge min undervisning i 'Trin for Trin' og bruge Forum-teater med eleverne«.

»Jeg vil læse kortene i materialet og lave små rollespil ud fra dem«.

»Jeg vil besøge skolefritidsordningen mere for at styrke kendskabet til dem, så vi kan samarbejde mere om materialet«.

»Jeg er en del af ledelsen, og jeg vil på mandag tage dette op og planlægge, hvad vi gør for næste år«.

»Jeg er ny her, så jeg vil lære 'Trin for Trin' at kende«.

»Jeg vil læse materialet bedre, så jeg kan bruge ordvalget i 2. klasse, når vi løser konflikter«.

»Jeg vil arbejde med det i uge 6«.

»Jeg vil tage et initiativ om dette emne på vores næste stormøde«.

Lyder nogle af buddene.

De fem faser

1. rammesætning

2. situationen lige nu samt håb og drømme

3. tematisering

4. brainstorming

5. aftaler og ny ramme

Ellekærskolen

Skolen ligger i den vestlige del af Århus og har omkring 500 elever. 80 procent af eleverne er af anden etnisk oprindelse end dansk.

I indskolingen besluttede man for halvandet år siden at arbejde med materialet »Trin for Trin« og elevernes sociale kompetencer.