Anmeldelse

E-bøger til elever med funktionsnedsættelser

Billeder, lyd og tale giver "bogen" liv på computeren

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Disse seks e-bøger er beregnet til børn, unge og voksne med svære funktionsnedsættelser.

En e-bog er ifølge forlaget en bog, der kan "læses" på computeren. På hver "side" - eller snarere skærmbillede - er der et billede. Man bladrer frem og tilbage i "bogen" ved hjælp af piletaster, en mus eller en 0:1-kontakt. Cd'en kan også opleves uden computerens tastatur ved at tilkoble en Symbikey, der kodes til at udføre tastaturets funktioner.

Disse e-bøger består af billedserier eller enkelte billeder med tilhørende lyde. Der kan også være en speakertekst. Det er uheldigt at bruge betegnelsen "læsning" om arbejdet med et medie, der ikke indeholder skreven tekst.

"Lea 17 år" handler om en handicappet piges dag fra morgen til aften. En speaker kommenterer hvert enkelt billede. Hun hentes og bringes med skolebussen, hjemme fodrer hun ænder, og hun har sin dukke med i en rød trillebør. Det er en realistisk beretning. Mange handicappede vil kunne genkende den skildrede hverdag.

"På bondegården" viser billeder fra livet på en bondegård. En speaker fortæller om dyrene og de forskellige afgrøder, og om hvordan gårdens produktion bliver til levnedsmidler. Det giver et godt indblik i livet på landet. Blot må man konstatere, at maskiner og traktor virker lidt gammeldags.

I "Vrøvlebogen" og "Mere vrøvl" vises to billeder efter hinanden. Speakerens udsagn om det første billede er forkert, hvorefter det billede og den lyd, der passer til udsagnet, bliver vist. Et eksempel: Billedet viser en gorilla. Speakeren siger: "En ambulance". Herefter vises billedet af en rusten, forældet ambulance, og man hører ambulancelyden. Speakeren siger nu: "Forkert, her er den, hør bare". Hvis man, som i andre eksempler på cd'en, havde præsenteret to billeder fra samme kategori, som en brandbil og en ambulance, havde man ikke bare kunnet grine, men også øget den sproglige opmærksomhed.

"Billedbogen" består af 38 billeder med tilhørende lyde. Der er ingen speakertekst. En del billeder og lyde genkendes fra de andre cd'er. Også her er der billeder, der virker lidt forældede. En gammeldags håndmikser, den førnævnte ambulance og en ældre mobiltelefon. Andre billeder er beskåret lidt uheldigt. Tigeren har for eksempel næsten mistet ørerne.

"Regnbuesus" præsenterer regnbuens seks farver. Skærmbilledet af hver farve er ledsaget af et vers, der bliver sunget. Versene er fine, men seks farver og tilhørende vers er altså ikke meget indhold til en hel cd.

Generelt gælder, at cd'erne udnytter mindre end ti procent af den mulige kapacitet.

Først ud fra kendskabet til den enkelte elev med funktionsnedsættelser kan man afgøre, om disse ret dyre e-bøger er relevante og værd at investere i, eller om man selv skal gå i gang med at fremstille et materiale i for eksempel PowerPoint.