Anmeldelse

Teamledelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En lille praktisk indføring i direkte form til folk, der leder team. Indhold og eksempler er taget fra erhvervslivet, og bogen er oprindeligt udkommet på det engelske forlag Harvard Business School Press. Indholdsmæssigt gives en afklaring af teamlederens rolle. For eksempel peges på, at en teamleder både styrer, det vil sige koordinerer, sikrer klare mål og sætter i gang, og leder, som handler om at vejlede, lytte, observere og påvirke dynamikken.

Også teamlederens dobbeltrolle tages frem - det at teamlederen skal sikre, at alle i teamet er klar på opgaven, samtidig med at topledelsen forstår og er indforstået med teamets aktiviteter.

Dele af indholdet virker lidt slagordsagtigt og indlysende: Vær proaktiv og kreativ. Du kan ikke forvente, at alt, hvad du skal bruge, bliver placeret lige for næsen af dig.

Bogen er konkret og handleorienteret med lister og skemaer, der kan downloades fra forlagets hjemmeside og bruges til at optimere teamledelsen. Omdrejningspunktet er teamledelse og det produkt, teamet skal levere, hvilket ligger langt fra mulighederne i folkeskolen; for eksempel handler to kapitler om, hvordan teamlederen planlægger og danner et produktivt team. Denne produkttænkning kan være svær at matche i undervisningsverdenen, da vi ofte har lige så meget blik for processerne. Arbejder man med at få team og teamledelse til at blive mere produktorienteret, er der klart ideer at hente i denne bog.

Det mål- og resultatorienterede fokus føres helt ud sidst i bogen, der slutter med en færdigheds- og læseforståelsestest i teamledelse. Testen vil vise, om læseren har læst og forstået bogen korrekt.