Anmeldelse

Svært ved at læse, svært ved at forstå - og hvad så?

Læserapport nummer 41

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læsevanskeligheder kan skyldes ineffektiv læsning snarere end funktionssvigt. Derfor skal elever med læsevanskeligheder have hensigtsmæssig undervisning i læseforståelse.

Det siger denne rapport, der slutter med et tankevækkende udsagn fra en elev. Eleven har (som led i læseundervisningen) netop lært at bruge forskellige læseforståelsesstrategier: "Jeg vidste ikke, hvad pokker jeg skulle stille op, når jeg sad med en bog og havde læst det afsnit, jeg skulle - og hvad så? Jeg var bange for at læse. Nu ved jeg, at jeg kan gøre noget".

Rapporten peger på, at der er nogle læseproblemer, man plejer at gøre meget ved i skolen. Det er problemer med sikker afkodning og med ordgenkendelse. Rapportens hensigt er at pege på, hvordan man kan arbejde med de læseproblemer, man ikke plejer at gøre så meget ved i skolen.

Det kan man gøre ved at lære eleven at anvende den viden, hun allerede har om det emne, hun læser om. Ved at hjælpe eleven til at udbygge sit ordforråd. Og ved at lære eleven at bruge læsestrategier systematisk, at anvende metakognitive færdigheder og at skelne mellem forskellige tekststrukturer og tekstgenrer.

Rapporten indeholder en meget anvendelig firesiders trin for trin-instruktion til eleven - den kan vejlede eleven gennem en læsning, der skal føre til en god læseforståelse.

Rapporten er velskrevet, letforståelig og anvendelig. Kan stærkt anbefales til dansklærere i folkeskolen og læreruddannelsen og til lærerstuderende.