Debat

I den virkelige verden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Karen Ravn og Maria Becher Trier, journalister på Folkeskolen, afviser i sidste nummer kritikken af overskriften i nummer 49: »Hver femte yngre lærer går ind for individuel løn«. Grundlaget for denne opsigtsvækkende påstand er, at den refererede undersøgelse viser, at hver femte yngre lærer i »en ideel verden« ville gå ind for, at undervisningens kvalitet bør spille ind på lønnen. Men, som de to journalister understreger: De yngre lærere har slet ikke taget stilling til, om det overhovedet kan lade sig gøre at bedømme, hvem der er den bedste underviser.

Og det er netop pointen. Hvis og såfremt ifald det kunne lade sig gøre at bedømme undervisningens kvalitet, så ville disse lærere gå ind for individuel løn. Men da undersøgelsen altså intet siger om lærernes holdning til dette spørgsmål, kan den strengt taget heller intet sige om deres holdning til individuel løn - i den virkelige verden. Overskriften er og bliver derfor overfladisk eller rettere direkte misvisende.

Det vil dog næppe afholde arbejdsgiverne fra at citere den vidt og bredt. Tilbage står derfor spørgsmålet, hvordan lærernes fagblad kan se det som sin opgave at forære modparten gratis kasteskyts til brug i de forestående overenskomstforhandlinger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

svar

Vi mener, det er lærernes fagblads opgave at lægge spalter til de overvejelser over forskellige lønformer, som finder sted blandt lærerne - ikke at lægge hverken DLF's eller KL's forhandlingsstrategi.

Maria Becher Trier og Karen Ravn, Folkeskolen