Debat

Manipulation – Bertel Haarder ?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bertel Haarder beskylder mig i forrige nummer af Folkeskolen for at manipulere.

Årsagen er, at jeg har peget på den manglende sammenhæng mellem ord og handling omkring de 230 millioner kroner, som Bertel Haarder fortsat bryster sig af er et væsentligt bidrag til styrkelse af efteruddannelse i folkeskolen. Bertel Haarder ved jo godt, at kommunerne er underlagt Thor Pedersens jernnæve og ikke må bryde de fastsatte kommunale udgiftsrammer. Alligevel fremturer han med klynk og urigtige beskyldninger, når jeg påpeger, at KL har skrevet til kommunerne, at »den nye efteruddannelsesindsats forudsættes at erstatte anden efteruddannelse«. Hvis altså kommunerne bruger Bertel Haarders penge til efteruddannelse i engelsk og matematik, så er der noget andet efteruddannelse, der skal aflyses. Det ved Bertel Haarder naturligvis godt. Den rigtige manipulation består derfor i, at ministeren vil have folk til at tro, at en sådan øvelse giver mere efteruddannelse.

Men denne fremgangsmåde ligger smukt i forlængelse af ministerens øvrige bedrifter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En undervisningsminister, som har skævvredet og misbrugt Pisa til at indføre test, kontrol og topstyring i hidtil uset omfang.

En minister, som fremturer med urigtige påstande om, at det er lærernes arbejdstidsaftale, der forhindrer mundtlige prøver.

En minister, som målrettet har malet et billede af lærere og lærerforening som negative og afvisende - på trods af alle de konstruktive forslag, blandt andet DLF har sendt til ham.

En minister, som afviser forsøg på saglig diskussion om sine skolelovsændringer med en rysten på hovedet efterfulgt af populistiske spørgsmål af typen: Gør det noget, at børnene lærer at læse? Og hvem har egentlig noget mod det?

Her kan man lære noget om at manipulere.

Powered by Labrador CMS