Debat

Vi skal kæmpe for »gammeldags« værdier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommentar til Lars Søndergaards kommentar »Problematisk problem« i Folkeskolen nummer 50/2006:

Det er korrekt, at vi er til for børnene, og at vi hele tiden nøje skal overveje, hvordan vi møder børnene, og vi skal tilrettelægge undervisningen, så alle børn får størst muligt udbytte. Det er der ingen tvivl om. Men jeg er ikke enig i hans argumentation. Lærerne svarer, at der er flere børn end tidligere, der udviser manglende respekt. Det betyder ikke, at vi stigmatiserer hele denne gruppe. Vi bør i høj grad differentiere denne elevgruppe, hvilket jeg også tror, at flertallet af lærere gør. En stor del af denne elevgruppe har faglige eller sociale problemer, som gør, at vi skal tage særlige hensyn eller stille andre krav. Men der er også en gruppe elever, som udviser en asocial adfærd, elever, som man i gamle dage ville kalde uopdragne. Elever, der ikke udviser respekt for andre elever og lærere. Jeg vil gætte på, at der er mange lærere, der har klasser/elever, som de frygter i et eller andet omfang. Skal vi acceptere, at normerne for god opførsel ændres? At det er okay at tale i munden på andre, at tale nedsættende og generelt ikke følge lærernes anvisninger og skolens regelsæt? Nej, jeg mener tværtimod, at vi skal kæmpe for disse »gammeldags« værdier. Det er ikke bare vores folkeskole tjent med, men også vores samfund. Endelig mener jeg, at forældrene i høj grad skal påtage sig ansvaret for deres børns opførsel, også når de er i skole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler