Debat

Høj kvalitet – lavt kontingent

Lærernes a-kasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

dlf/a får topkarakter for effektiv sagsbehandling, elektronisk medlemsservice og lavt kontingent i Arbejdsdirektoratets seneste rapport, der omfatter samtlige a-kasser. dlf/a har landets næstlaveste kontingent.

Det flotte resultat bekræfter, at det var en rigtig strategi, der blev lagt af dlf/a's hovedbestyrelse for et par år siden efter problemerne i forbindelse med optagelsen af 20.000 nye medlemmer. Først og fremmest besluttede vi at forbedre telefonbetjeningen. Det har givet resultat - i dag er der generelt meget korte ventetider. Og så besluttede vi at forbedre mulighederne for at kommunikere med dlf/a via internettet. Det er en service, som rigtig mange medlemmer benytter. Og her er vi helt i front, viser direktoratets undersøgelse. Det betyder hurtig og effektiv betjening, når der skal udfyldes blanketter i forbindelse med eksempelvis medlemskab, ledighed, dagpenge eller efterløn. Samtidig viser undersøgelsen, at dlf/a har en meget høj effektivitet i sagsbehandlingen. Det tydeliggør, at vores it-satsning har levet op til målet om at frigøre personale fra mere rutineprægede opgaver, så vi hurtigt og med høj kvalitet har kunnet ekspedere de mange sager. Og det betyder, at vi i endnu højere grad har kunnet prioritere den direkte dialog med de medlemmer, der har brug for en mere personlig rådgivning. Disse satsninger har selvfølgelig kostet penge - og dermed påvirket kontingentet. Men altså ikke så meget, så det ændrer ved vores flotte placering i den billige ende af skalaen.

Det er en meget glædelig udvikling, som i høj grad er vore dygtige og engagerede medarbejderes fortjeneste. Men dlf/a agter ikke at hvile på laurbærrene. Der er stadig områder, hvor vi kan blive bedre. Og her i 2007 udvides a-kassernes opgaver. Mere end 15.000 gange per år skal dlf/a i direkte kontakt med medlemmerne i forbindelse med de såkaldte cv-samtaler og rådighedssamtaler efter tre måneders ledighed. Det er en stor, men spændende udfordring, og vi vil satse på at blive en af de a-kasser, hvor det ledige medlem har den korteste vej fra ledighed til job.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Arbejdsdirektoratets undersøgelse viser, at Lærernes A-kasse har et godt udgangspunkt. Det skal vi bruge til at fastholde og forstærke vores position som en effektiv a-kasse med højt serviceniveau og lavt kontingent.

»Vi skal fastholde og forstærke vores position som en effektiv a-kasse med højt serviceniveau og lavt kontingent«