Flere kreative fag i udskolingen, tak!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 5. januar mødtes Undervisningsministeriets nye rådgivningsgruppe i de praktisk-musiske fag for første gang. Gruppens opgave er at komme med forslag og inspiration til en styrkelse af disse fag i skolen. Bertel Haarder har i samme forbindelse lovet at følge op på, hvordan man kan sikre, at også skolens ældste klasser får undervisning i de praktisk-musiske fag, som ellers kun er obligatoriske til 7. klasse.

Amanda Adamsen fra 9.c på Stege Skole kunne godt tænke sig at have flere kreative fag på skemaet.

Hvorfor synes du, man skal have kreative fag i udskolingen?

»Samfundet har ændret sig meget, og jeg tror ikke, det er nok kun at tænke på det boglige, man skal også tænke på det mere kunstneriske. Der er nogle, som har det meget svært med de boglige fag og har meget lettere ved at udtrykke sig gennem kreative fag. Og dem synes jeg man overser, når man har så mange boglige fag. Jeg er for eksempel selv bedre til kreative fag end til boglige«.

Hvad kan man lære af de kreative fag, som man ikke lærer i dansk eller matematik?

»Man kan lære at udtrykke sig på en anden måde og tænke i nye retninger. I det hele taget komme væk fra de gammeldags rutiner og prøve noget andet, så man ikke klistrer fast til en bog hele tiden, men kommer ud og laver noget praktisk med hænderne - andet end at holde på en blyant«.

Hvis du kunne bestemme, hvordan skulle jeres skema så se ud?

»Så skulle vi have nogle flere kunstneriske fag, måske i stedet for nogle af dansktimerne«.

sil@dlf.org