Diset og vådt vejr skræmmer ikke. Eleverne går rask af sted gennem skoven. Projektet giver alle elever på mellemtrinnet en lektion idræt om dagen – som regel udendørs

6.a i rask stavgang

Hver morgen er skolegården fyldt med elever, der har morgenidræt. Motion og bevægelse er fast skemalagt for 6.a på Skolen ved Kongevejen. En instruktør i stavgang hjælper eleverne med at bruge stavene rigtigt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hun kigger lidt, den ældre kvinde, der er ude at gå stavgang i skoven. Det er ikke hver dag, hun møder en hel 6.-klasse, der gør hende kunsten efter. Men 6.a fra Skolen ved Kongevejen i Helsingør har prøvet det før.

Nogle af eleverne synes, det er hyggeligt at gå og snakke i skoven, og det er klart bedre med stave end uden. Andre synes, det er for kedeligt, men alle er i gang uden surmuleri, og de går raskt til gennem svuppende græs, vandpytter, skov og sti.

En gruppe snakker om kloak-alligatorer, om at rejse jorden rundt og om at dykke i Spanien og pludselig møde en »haj-ting« dernede på bunden.

»Det er okay at gå stavgang, men det er ikke det, jeg helst vil. Fodbold, computer og playstation er bedre«, mener Mathias Stendahl Nielsen.

»Jeg synes, det er for langsomt. Jeg kan bedre lide at løbe. Jeg holder af idræt, men det er irriterende, at vi ikke kan komme i bad. Det kræver en god deodorant«.

Skolen har fået støtte fra Helsingør Kommune til et projekt om udvidet idrætsundervisning på mellemtrinnet. Der er tale om én lektion hver dag - helst fra morgenstunden. Og netop som det begyndte, viste det sig, at der var svamp i skolens ene gymnastiksal. Så det er idræt udendørs hele året og uden omklædning.

Rask tempo gennem skoven

»De er seje«, siger en af eleverne og peger på Kirsten Hertz' grønne stave. Hun er instruktør på turene i stavgang og kommer fra Diabetes-, hjerte- og osteoporose-foreningen i Helsingør. Elevernes stave er lånt fra amtscentret.

En pige har malet en grøn handske på sin ene hånd, så det ser mere prof ud. Eleverne fægter lidt med stavene i starten, men Kirsten hjælper dem med teknikken. Det er ikke blot at tage en stav og gå. Der er en helt speciel teknik, så man får rørt både ben og arme. Og tempoet er højt gennem skoven.

Inden turen starter, er der opvarmning under ledelse af Kirsten Hertz. Eleverne strækker armene, går ned i knæ, og de løfter benene højt op mod stavene, der holdes i hovedhøjde. »Pas på ikke at ramme hinanden«, lyder advarslen fra Kirsten Hertz.

Eleverne har lært at indstille stavene, sidst de gik stavgang, så kun enkelte må have hjælp til at finde den rette højde.

Så går flokken af sted. Fra idrætsanlægget og ud i den kuperede skov i det disede og våde vejr. En af eleverne har glemt et bælte til at holde hiphop-bukserne oppe, så han er ved at falde.

Effekten af mere idræt måles

Målet med det hele er, at eleverne skal stifte bekendtskab med så mange forskellige idrætsgrene som muligt. Derfor har skolen haft besøg af en instruktør fra Gerlev Idrætspark, der kunne inspirere til udendørsaktiviteter. Temaet er krop, bevægelse, mad og motion. For eksempel bliver de elever, der er lidt overvægtige, jævnligt vejet.

De fem ugentlige lektioner i idræt til mellemtrinnet er opnået ved at bruge en lektion fra skolens pulje af uspecificerede timer, og så er der snuppet en dansktime, da skolen i forvejen lå over minimumstimetallet. Skoleleder Per Rømer tror, at skolebestyrelsen også næste år vil gå ind for de ekstra idrætstimer. Han har nemlig fået mange positive henvendelser fra forældrene.

»Især fra forældre til børn, der ikke kunne fordrage idræt tidligere. Jeg har selvfølgelig også hørt fra enkelte, der ønsker at fritage deres børn for idræt, men det er ikke mange. Og de kan ikke blive fri«, siger han med eftertryk.

Lærer og projektkoordinator Marianne Hyllested fortæller, at det er rart at se, når skolegården er fyldt med elever, der har morgenidræt. Om den ekstra idræt gør en forskel, vil lærerne undersøge.

»Klasselærerne vil se på, om den daglige idræt har en positiv effekt på den øvrige undervisning. Elevernes evne til at koncentrere sig vil indgå i evalueringen, selv om vi jo godt ved, at det ikke er et videnskabeligt resultat, vi kan opnå, men kun en rettesnor«, siger lærer Marianne Hyllested.

»Elevernes kondition bliver også målt. Vi testede dem i løb i begyndelsen, og vi vil så se, om de har fået en bedre kondition, når skoleåret slutter«.

Eleverne har også udfyldt et spørgeskema, inden de begyndte, og vil få et igen til foråret.

Sjovest med stave

Eleverne griner og snakker. Løber, når det går nedad. Én klager over, at stavene spænder ben for hende, så Kirsten kommer lige forbi og retter ind.

»Det er sjovt at gå stavgang. Sidst talte vi om tøj. Man kan gå og tale med vennerne - og så slipper vi for dansk. Alle skal have idræt. Det er det sjoveste på hele skolen«, mener Nicklas Vang, der også kan lide at spille fodbold.

»Det er ret sjovt og forfriskende. Når det er koldt, bliver man mere frisk, og så er det sjovere at gå med stave end uden«, siger Lina Neimann.

De fleste er enige i, at stavene gør en forskel.

»Det er kedeligt at gå«, mener Julie ­Skou. »Det er okay at kunne tale sammen, når vi går her, men jeg går aldrig. Jeg vil tusinde gange hellere cykle end gå«.

Lærer Marianne Hyllested overvejer at tage skridttællere med til alle næste gang, men Kirsten Hertz kan oplyse, at de har gået 6,3 kilometer i dag. Oveni kommer så cykelturen hjem fra idrætscentret bagefter.