Anmeldelse

The Mad Professor / The Missing Children

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jørn Jensen er en af de forfattere i Danmark, der får udgivet flest frilæsningsbøger til børn og unge. Når bøgerne oversættes til engelsk, skriver han under pseudonymet J.J. Martin. De to bøger er skrevet i et lettilgængeligt sprog, som appellerer til 5., 6. eller måske starten af 7. klassetrin. Bøgerne er godt glosserede, og der findes ekstraopgaver bagerst i bogen. Desuden kan man downloade fine og varierede skriftlige opgaver på www.easyreader.dk

Da begge fortællinger omhandler børn på samme alder som de læsere, bøgerne henvender sig til, gør det forståelsen meget nemmere. Det er helt i tråd med Undervisningsministeriets trinmål i engelsk efter 7., der anbefaler, at "skønlitterære tekster skal give mulighed for identifikation".

I begge bøger er det søskendeparret Samantha og Toby, som er hovedpersonerne. "The Mad Professor" handler om Tobys indlæggelse på et hospital, hvor han kommer under vejr med skæbnesvangre eksperimenter på syge børn. Det lykkes i sidste øjeblik for de to søskende at få afværget eventuelle dødsfald ved deres resolutte indgriben. I "The Missing Children" er ni børn blevet bortført fra deres by, og selvfølgelig viser det sig, at det er deres tilsyneladende blinde og rare nabo, der står bag disse bortførelser.

Det er ganske vist vildt urealistisk, at de samme to børn skulle opleve så mange skelsættende begivenheder. Men det svarer vel lidt til at se "Barnaby" i fjernsynet, hvor dødsraten i Midsomer-området er tilsvarende alarmerende høj. Hvis man ikke forventer sig mere end god underholdning, bliver man ikke skuffet.