Anmeldelse Dansk
0   214

Køb det ikke – endnu!

Malling Beck har udgivet et materiale, der skal give elever mulighed for at stave ved hjælp af kendskab til sprogets lyd. Intentionen er god, men der er problemer i materialet. I evalueringshæfterne får eleverne nemlig ikke succes med at bruge de strategier, de lige har lært sig

Fakta



<p>Forfatter: Helene Hilm, Ulla Jespersen og Dorte Kold</p><br /><p>ISBN: 87-7988-727-9</p><br /><p>Stavetrappen 1 - trin 1a/1b: 32 sider, 22 kroner </p><br /><p>Stavetrappen 1 - trin 1c/1d: 32 sider, 22 kroner </p><br /><p>Stavetrappen 1 - trin 1a-1d: 32 sider, 22 kroner </p><br /><p>Stavetrappen 1 - trin 1a-1d, Lærervejledning med kopisider og facit: 59 sider, 360 kroner</p><br /><p>Forlag: Forlag Malling Beck</p>

Her er et nyt materiale til elever i 1. klasse, der skal lære at stave ved hjælp af kendskab til sprogets lyd. Det bygger videre på et godt materiale af samme navn til 0. klasse. Det ser indbydende og lækkert ud - lige til at hoppe om bord i, hvis opgaverne passede til intentionen. Men det gør de mange steder ikke.

Artiklen fortsætter under banneret

Tværtimod er der mange eksempler på, at materialet vildleder eleven, fordi det ikke giver eleven mulighed for at få succes med de strategier, han/hun lige har bakset med at lære. Ærgerligt, da materialet ellers går meget grundigt og solidt til værks med vokalartikulation, konsonantartikulation, forlyd, antal lyde, lydenes placering, indlyd, udlyd, stavelser og ord.

Problemet er, at forfatterne tilsyneladende ikke skelner mellem lyd og bogstav. Deres udgangspunkt er hele tiden stavemåden, også når de beder eleven om at lytte sig frem. Det er ret problematisk mange steder! I dansk staver vi "får", men i udtalen er der kun "f" og et sænket "å". Tre bogstaver, men kun to lyde. Alligevel er der i bogen til eleven angivet, at man skal finde tre lyde i ordet. Det er dæleme vanskeligt at få succes som elev her. Der er meget mere af samme skuffe. Og øv, hvor er det ærgerligt.

På en side i evalueringsmaterialet er der et antal linjer med fire stavelser på hver. Hver stavelse består af konsonant plus vokal. Eleven skal sætte ring om det korrekte ord i hver linje. Men på næsten alle linjerne står der flere korrekte ord: for eksempel "ty " og "dy", der jo er gode, danske udsagnsord i bydeform. Elever, der kender dem, vil skulle se bort fra den viden, når de skal løse opgaven.

Øv igen! Hvis eleverne skal få succes, når de bruger materialet, som det er, så skal de undervises i klusilsvækkelse (hvor p, t og k bliver til b, d og g, hvis de står i udlyd eller i tryksvag stavelse). Og i at "r" i udlyd ofte ikke har en selvstændig lyd, men blot farver vokalen foran og sænker den (som i "får"). Det går helt galt på side 14 i "Lyde i ord 1c", hvor eleverne skal kunne høre lyde, som ganske enkelt ikke findes i ordenes udtale.

Hvis eleven skal lære at skrive med ørerne, så må forlaget ikke gå med hovedet under armen . Derfor: Vent med at købe materialet, til forlaget udsender en revideret udgave. Det burde ske snart, for intentionen bag er god, og systematikken svarer til intentionen. Opgaverne til eleven skal bare ændres, så de giver eleven held med at bruge de strategier, han/hun har bakset med at tilegne sig. Læsetekster behøver ikke være helt lydrette. Men når eleven skal skrive (og stave korrekt!), så skal sammenhængen mellem bogstav og lyd være meget klar. Altså lydret. Lad forlaget sætte en konsulent, der har solid indsigt i forholdet mellem skrift og tale i dansk, til at tjekke opgaverne. Så bliver det virkelig værd at få fingrene i.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.208 andre er allerede tilmeldt