Anmeldelse

Køb det ikke – endnu!

Malling Beck har udgivet et materiale, der skal give elever mulighed for at stave ved hjælp af kendskab til sprogets lyd. Intentionen er god, men der er problemer i materialet. I evalueringshæfterne får eleverne nemlig ikke succes med at bruge de strategier, de lige har lært sig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er et nyt materiale til elever i 1. klasse, der skal lære at stave ved hjælp af kendskab til sprogets lyd. Det bygger videre på et godt materiale af samme navn til 0. klasse. Det ser indbydende og lækkert ud - lige til at hoppe om bord i, hvis opgaverne passede til intentionen. Men det gør de mange steder ikke.

Tværtimod er der mange eksempler på, at materialet vildleder eleven, fordi det ikke giver eleven mulighed for at få succes med de strategier, han/hun lige har bakset med at lære. Ærgerligt, da materialet ellers går meget grundigt og solidt til værks med vokalartikulation, konsonantartikulation, forlyd, antal lyde, lydenes placering, indlyd, udlyd, stavelser og ord.

Problemet er, at forfatterne tilsyneladende ikke skelner mellem lyd og bogstav. Deres udgangspunkt er hele tiden stavemåden, også når de beder eleven om at lytte sig frem. Det er ret problematisk mange steder! I dansk staver vi "får", men i udtalen er der kun "f" og et sænket "å". Tre bogstaver, men kun to lyde. Alligevel er der i bogen til eleven angivet, at man skal finde tre lyde i ordet. Det er dæleme vanskeligt at få succes som elev her. Der er meget mere af samme skuffe. Og øv, hvor er det ærgerligt.

På en side i evalueringsmaterialet er der et antal linjer med fire stavelser på hver. Hver stavelse består af konsonant plus vokal. Eleven skal sætte ring om det korrekte ord i hver linje. Men på næsten alle linjerne står der flere korrekte ord: for eksempel "ty " og "dy", der jo er gode, danske udsagnsord i bydeform. Elever, der kender dem, vil skulle se bort fra den viden, når de skal løse opgaven.

Øv igen! Hvis eleverne skal få succes, når de bruger materialet, som det er, så skal de undervises i klusilsvækkelse (hvor p, t og k bliver til b, d og g, hvis de står i udlyd eller i tryksvag stavelse). Og i at "r" i udlyd ofte ikke har en selvstændig lyd, men blot farver vokalen foran og sænker den (som i "får"). Det går helt galt på side 14 i "Lyde i ord 1c", hvor eleverne skal kunne høre lyde, som ganske enkelt ikke findes i ordenes udtale.

Hvis eleven skal lære at skrive med ørerne, så må forlaget ikke gå med hovedet under armen . Derfor: Vent med at købe materialet, til forlaget udsender en revideret udgave. Det burde ske snart, for intentionen bag er god, og systematikken svarer til intentionen. Opgaverne til eleven skal bare ændres, så de giver eleven held med at bruge de strategier, han/hun har bakset med at tilegne sig. Læsetekster behøver ikke være helt lydrette. Men når eleven skal skrive (og stave korrekt!), så skal sammenhængen mellem bogstav og lyd være meget klar. Altså lydret. Lad forlaget sætte en konsulent, der har solid indsigt i forholdet mellem skrift og tale i dansk, til at tjekke opgaverne. Så bliver det virkelig værd at få fingrene i.