Anmeldelse

Ord der betyder noget

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er en bog, der gør det nemt for læreren at undervise i grammatik, da lærervejledningen på alle måder holder én i hånden og gør alt det svære nemt. Som elev går man på opdagelsesrejse i sproget og finder ud af, at sproget har mange forskellige ord, der faktisk betyder noget bestemt, har flere funktioner eller betydninger. Eleverne skal selv ud og danne hypoteser og afprøve dem, så ordene endevendes, røres ved og smages på. Man bøjer ordene og anvender dem. Her er det umuligt at falde i søvn undervejs i undervisningen, da eleverne hele tiden "tvinges" til at være aktive og nysgerrige.

Læreren får tilbudt en masse ideer til, hvordan man kan læse og kommentere med forskellig grundighed, give individuelle besvarelser, lave klassesamtaler og evalueringssamtaler, hvordan eleverne kan foretage selvevaluering og flere praktiske vejledninger. Til materialet er der nogle meget flotte plakater, så eleverne hele tiden kan huske og orientere sig visuelt i, hvad ordklasser, rim og kompo­sition af tekster er for en størrelse. Og der er rigeligt at arbejde med i både 3. og 4. klasse. Her gives der forslag til, at man kan gennemgå bogen i 3. klasse og lave nogle af øvelserne for siden i 4. klasse at gå yderligere i dybden. Jeg vil virkelig håbe, at skolernes danskbudget er stort nok til også at anskaffe klassesæt af denne udgivelse til både 3. og 4. klasse, der på en levende måde leger ordklasser, bøjninger, syntaks og anden grammatik ind i nogle funktionelle enheder. Det skal nemlig ikke være tung og trist udenadslære, når man skal få sprogets byggeklodser til at falde ordentligt på plads.