Svage lærer at kommunikere

Flere lærer- og terapeuttimer til de allersvageste hjælper elever i Nordjylland

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Fokus« hedder et projekt for de svageste elever med multiple funktionsnedsættelser i Nordjyllands Amt. Projektet begyndte i 1996, og det slutter nu, hvor amtet nedlægges.

»Fokus« arbejder med kommunikation, fordi det er kommunikationen med andre mennesker, der gør livet meningsfuldt, som folkene bag projektet skriver i en rapport. Og kommunikationen er måske især vigtig, hvis man altid ligger i en seng, som mange af eleverne her gør. De er »ude af stand til at benytte nogen form for autoriseret eller generelt accepteret sproglig kode i deres samspil med det omgivende miljø«.

Fem ekstra lærerlektioner og 3,5 ekstra terapeuttimer om ugen har 25 elever årligt fået i Fokus.

Hver enkelt elev får afdækket sine kommunikationsmuligheder, og alle omkring barnet indkaldes til drøftelse af, hvad der er vigtigst for barnet. Om det er at kunne tolke et ja og et nej, eller om det er noget andet.

Evalueringer af Fokus har vist, at eleverne blev mere synlige, de virkede gladere, og deres livskvalitet var bedret. Fokus-undervisningen havde desuden en afsmittende effekt i arbejdet med de øvrige elever i klasserne, ligesom skolens personale har haft udbytte af det.

»Vi er bange for, at dette tilbud kan blive sparet væk. En del af kommunerne har dog meldt ud, at der er afsat resurser til Fokus-eleverne ud over dette skoleår«, fortæller amtskonsulent Jytte Poulsen. |