Anmeldelse

Den realistiske ungdomsroman

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den realistiske ungdomsroman" er inddelt i tre faser: Før du læser, mens du læser, og når du har læst. Materialet demonstrerer, hvordan elever kan arbejde med en realistisk roman ved hjælp at dette princip.

I fasen "før du læser" skal eleverne forholde sig til bogens signalværdi, i fasen "mens du læser" er det romanens litterære spor, der er det centrale, og i fasen "når du har læst" skal eleverne analysere romanens byggesten.

"Den realistiske ungdomsroman" er et velskrevet og et velvidende materiale, som kan bruges af lærere i folkeskolens ældste klasser til at tilrettelægge forskellige undervisningsforløb med realistiske romaner.

Bogen er meget komprimeret og centreret om genren ungdomsroman. På hver eneste af heftets 30 sider introduceres nye danskfaglige begreber eller opgaver. Denne faglige koncentration betyder også, at læreren i sin undervisning skal folde heftets intentioner ud for eleverne og komme i dybden med materialet, hvilket også er hensigten med Gyldendals nye serie: "Dansk i dybden", som "Den realistiske ungdomsroman" er en del af.

"Den realistiske ungdomsroman" har foruden en omfattende begrebsafklaring til eleverne også nogle meget spændende opgaver, som forsøger at brede sig ud til andre romaner end lige de romaner, forfatterne har valgt at præsentere i materialet. Opgaver af typen "Vælg en roman, du kender godt" giver også læreren gode muligheder for at differentiere sin undervisning og tilrettelægge den på en måde, så mange elever vil have glæde af at blive undervist efter heftet.