Løgstrup trænger til et eftersyn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et propfyldt auditorium på Danmarks Pædagogiske Universitet forelæste Pia Böwadt i sidste uge om K.E. Løgstrup. Pia Böwadt er nybagt ph.d. i Løgstrup og lektor på Blaagaard Seminarium. Dagen før havde et Bertel Haarder-udvalg anbefalet, at Løgstrup - sammen med andre kloge hoveder som Jürgen Habermas og Michel Foucault - bliver sparket ud af sygeplejeuddannelsen.

Skal Løgstrup også smides ud af læreruddannelsen?

»Det skal han, hvis det ligger som en tænkning, man ikke behøver at sætte spørgsmålstegn ved. Nogle af tankegangene trænger til et kritisk eftersyn. Den danske folkeskole skal overveje, i hvilket omfang den vil bedrive skabelsespædagogik«, svarer Pia Böwadt.

Skabelsespædagogik - forstået som en kristent funderet pædagogik?

»Ja, hans pædagogiske tænkning kan ikke skilles fra skabelsestanken. Dermed ikke sagt, at der ikke er nogle tanker, man kan rive ud og bruge og lade sig inspirere af. Men Løgstrups pædagogiske tænkning bygger på skabelsestanken og er i den forstand en form for skabelsespædagogik«.

Hvad er god skole set med Løgstrups øjne?

»En god skole er ifølge Løgstrup en, der tager tilværelsesoplysningen alvorligt. Tilværelsesoplysning er skolens vigtigste og sværeste opgave, siger han. Desværre er han ikke klar nok, når han skal definere, hvordan skolen så skal bedrive tilværelsesoplysning. Men der er ingen tvivl om, at han ikke ville bryde sig om skolen, sådan som den er i øjeblikket«.

jvo@dlf.org