Debat

DLF’s rolle

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra at varetage medlemmernes løn- og arbejdsforhold udvidede DLF i 1990'erne sin indflydelsessfære (Folkeskolen nummer 47) til også at omfatte den pædagogik, man ønskede anvendt af medlemmerne, hvilket foreningen siden har udnyttet til lidt efter lidt at ideologisere pædagogikken, så den fra at være læren om, hvordan man bedst underviser og opdrager børn, blev fyldt op med og efterhånden ganske domineret af ideologiske krav som dannelsen af det hele menneske og de bløde kompetencers dominans over den faglige vidensindlæring tilsat en udemokratisk aversion imod, at omverdenen i form af politisk indblanding interesserede sig for den ideologiske legeplads for de indviede og indforståede. Og nu skal lærerprofessionalismen så uden for megen konflikt, altså uden for stor modstand, gøres til et spørgsmål om at realisere skolens formål, hvis denne passer til foreningens opfattelse af, hvad der er til gavn for skolens og børnenes udvikling. Og en sådan udvikling kender den siddende regering ikke. Lærerprofessionalismen styrkes altså af at være i opposition til en borgerlig regering mere end af at kere sig om nogle trivielle og egentlig efterhånden ganske ligegyldige løn- og arbejdsforhold.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler