Debat

Så meget for så lidt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu, hvor den afsluttende prøve er obligatorisk for samtlige elever i folkeskolen, skulle man tro, at alt var i den skønneste orden. Samtlige elever ved de grønne borde får deres velfortjente dom. Men fårene skal skilles fra bukkene, og det rokkes der ikke ved, ifølge ministeren. Elever med dumpekarakter rives ud af den sociale rundkreds for at bades i faglighed og videnformidling fra morgen til aften. Det er ministerens garanti for, at alle elever i den ellers rummelige folkeskole vil bestå den afsluttende prøve uanset deres forudsætninger for at deltage i undervisningen eller ej. Herunder specialklasser, som folkeskolen også skal rumme. For ministeren betyder det ikke så meget, hvilket tilbud man er i. Går man i folkeskolen, er man folkeskoleelev og skal til prøve. Se på de private skoler, hvor godt de klarer sig med fagligheden i højsædet. Folkeskolen skal gøre ligeså, siger ministeren.

I modsætning til ham, som løber fra sit ansvar, er der heldigvis ret mange dygtige og ansvarsfulde lærere, som har hjerte og hjerne på rette sted, og som kan se absurditeten i at indføre obligatoriske prøver for fagligt svage elever med ganske særlige behov. Disse lærere melder heldigvis klart ud og udfærdiger dispensationer for denne gruppe elever, vel vidende at elevernes skæbne i sidste ende ligger i den nuværende ministers hænder. Imødekommer han dispensationerne, eller løber han endnu en gang fra sin post? Svaret blafrer i vinden. Mestrede ministeren dialogen, kunne man i fællesskab finde langt smidigere løsninger på skolens opgaver. Men ak, ministeren er argument-allergisk over for skolefolket.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler