4. klasse på jordomrejse

Temaet er Sydafrika og Galathea Ekspeditionen, og to 4.-klasser inviterer deres forældre, søskende og bedsteforældre indenfor på skolen som led i et udvidet samarbejde med forældrene

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aula B er dekoreret med kamuflagenet fra Hjemmeværnet, både på vægge og i loftet. Der er høje palmer, sand på gulvet, en kamel og en stor udstoppet løve. Der er næsten lige så varmt som i en rigtig jungle.

Nogle af skolens elever er ved at gøre klar til at spille afrikansk musik, mens resten af eleverne og deres forældre bliver instrueret i dansen, som hører til.

Det er 4.-klasserne fra Balsmoseskolen i Smørum, der holder forældrecafé. Temaet er Sydafrika, og de to klasser har inviteret både deres forældre, søskende og bedsteforældre på besøg for at vise dem, hvad de har nået i den uge, de har arbejdet med emnet.

En idé tager form

Faktisk er det slet ikke 4.-klasserne, der har fundet på det med forældrecaféen. Bag arrangementet står en lille gruppe forældre, som har lagt meget tid og mange kræfter i at få projektet op at stå.

Jan Kondrup, der er en af initiativtagerne, fik i november sidste år ideen til et projekt, som skulle tage udgangspunkt i Galathea Ekspeditionen.

»Jeg havde egentlig forestillet mig, at børnene skulle om bord på skibet, men det kunne ikke lade sig gøre. Så jeg sendte en mail ud til de andre forældre og efterlyste ideer til, hvordan man kunne formidle ekspeditionen«, siger han.

Der var flere, der bød ind med ideer, og i foråret mødtes forældrene med lærerne.

»Planen var at komme med et tilbud, som skulle give skolen mindst muligt arbejde«, fortæller Esben Vognsen Jensen, en anden af arrangørerne.

»Til at begynde med var det både overvældende og resursekrævende, men vi syntes også, at det lød spændende, så vi sagde ja til at være med«, siger Vibeke Hede Jørgensen, der sammen med Anni Pedersen er klasselærer for 4.a.

Slidt tøj og kort hår

Fællesdansen er slut, og caféen har fået besøg af Karl, som er en sort dreng på ti år. Han har boet i Sydafrika, indtil han var fem, og han er kommet for at fortælle lidt om Sydafrikas tidligere præsident Nelson Mandela. Bagefter har eleverne mulighed for at stille spørgsmål, og det er ikke Mandela, som interesserer dem.

»Er det ikke koldt, når man kommer fra Afrika og til Danmark?« spørger en pige.

»Jo, lidt i starten, men man vænner sig til det«, siger Karl.

En af drengene vil vide, hvilket tøj han gik i, dengang han boede i Sydafrika.

»Den samme slags, som jeg har på nu, bare lidt mere slidt«.

En anden dreng spørger til Karls krusede hår:

»Jeg har aldrig set sådan en som dig, som havde langt hår. Hvorfor har i alle sammen kort hår?«

»Kort hår bliver ikke så hurtigt beskidt, og det er heller ikke så varmt som langt hår, så vi går tit til frisøren«, svarer Karl.

Store ambitioner

Samarbejdet mellem forældre og lærere har ikke været uden problemer. Forventningerne skulle afpasses og niveauet lægges, inden man kunne komme i gang.

»Forældrene havde nogle store ambitioner og også nogle, som var for store. Vi har indimellem været nødt til at sige til dem, at niveauet simpelthen var for højt for 4. klasse«, siger Vibeke Hede Jørgensen.

Esben Vognsen Jensen mener, at lærerne nogle gange tænker for småt.

»Lærerne er vant til at møde mange begrænsninger, når de vil prøve noget nyt. Derfor tænker de heller ikke altid lige så stort, som vi gør. Vi har sagt til dem, at vi kan fjerne alle forhindringer, så de skal bare sige, hvad de vil have«, siger han.

Og det har de også fået, hvis man skal tro lærerne.

»Alle de ønsker, vi har haft i forbindelse med projektet, er blevet opfyldt«, siger Anni Pedersen.

Forældre skal tage et ansvar

Ud over kamelen og løven får børnene også mulighed for at stifte bekendtskab med nogle rigtige, levende dyr. Der er både slanger og store insekter, som de kan få lov at holde - hvis de tør.

»Jeg tror, det er meget vigtigt, at børnene får sat nogle levende mennesker, dufte og farver på det, de lærer. Så husker de det bedre«, siger Jan Kondrup.

Pludselig dukker der også en stor gorilla op i junglen i Aula B. Den opfører sig lidt mærkeligt, og der bliver hvisket om, at det bare er en af forældrene, som er klædt ud. Men man kan jo ikke være helt sikker.

Forældrene bag arrangementet er godt tilfredse med eftermiddagens forløb. Det er hårdt arbejde, men det er det hele værd.

»Mine børn skal opleve, at det er muligt som menig paddehat at få sådan noget her til at lykkes. Jan og jeg er to drengerøve, og det lykkes kun, fordi vi selv har det sjovt. Jeg kan blive helt høj, når alle børnene er ude at danse - det er bare fedt«, siger Esben Vognsen Jensen.

Jan Kondrup mener, at forældre skal involvere sig i deres børns skolegang.

»Forældre skal tage et ansvar. Man kan godt gøre mindre, end vi gør her, og så stadigvæk gøre en forskel. Men man skal tage et initiativ«.

4.-klassernes temaer

Forældrecaféen er en del af et større projekt, som 4.-klasserne arbejder med hele dette skoleår. Projektet tager udgangspunkt i Galathea Ekspeditionen, som eleverne i skolens to 4.-klasser arbejder med syv uger i løbet af skoleåret. Hver uge sluttes af med en café, hvor eleverne udstiller de projekter, de har arbejdet med. Emnerne for temaugerne er de landområder, som ekspeditionsskibet Vædderen besøger undervejs. Der arbejdes meget tværfagligt, for alle klassernes timer deles mellem de fire lærere, som deltager. I ugerne op til selve temaugen forbereder lærerne eleverne på emnet, så de er klædt på til at gå i gang med de forskellige projekter, de skal gennemføre i løbet af ugen.

Det er en lille gruppe forældre, som står for alt det praktiske. De skaffer sponsorer, oplægsholdere, mad, musikere, som er med til at skabe rammerne om caféerne. De tidligere caféer har handlet om Grønland og Nordafrika, og den første café i det nye år skal have Australien som tema.