Anmeldelse

Teori og praksis i læreruddannelsen

En interviewundersøgelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Teori og praksis i læreruddannelsen" er en gruppeinterviewundersøgelse af 34 lærerstuderende på henholdsvis første og fjerde årgang fordelt på fem seminarier. Rapporten omhandler projektets første del. Anden del er en undersøgelse af andre parters synspunkter, som gennemføres i 2006/2007. Rapporten består af seks kapitler, hvoraf Per Fibæk Laursen har skrevet det første og de to sidste, der skitserer henholdsvis "Problemets baggrund og undersøgelsens formål", dens "Konklusion" og en "Perspektivering". Herimellem udfolder en formidling, analyse og diskussion af de studerendes udsagn sig i tre kapitler. Bodil Nielsens "Studerendes udsagn om teori og praksis", Carsten Henningsens "Lærerens relationer til eleverne og lærerpersonligheden" og Jens Paulsens "Undervisning og faglighed".

Indledningsartiklen skitserer kort baggrunden for undersøgelsen og nogle metodemæssige overvejelser. Jeg kunne have ønsket mig en tydeligere præcisering og kategorisering af forfatternes begrebssætning af følgende dimensioner: Teorier om forholdet mellem teori og praksis, refleksioner over praksisser på seminariet og i skolen og forholdet mellem uddannelse og erhverv.

Undersøgelsen tydeliggør behovet for, at alle parter i læreruddannelsen skærper deres begreber og professionaliserer deres sprog om de tre dimensioner. Som jeg i andre sammenhænge har understreget, er en indsigt i teori-praksis-forholdets komplekse karakter en forudsætning for de studerendes ædruelige forventninger til sig selv både som lærerstuderende, som praktikanter og - med tiden - som lærere, og ligeledes for at de kan analysere og vurdere det potentielle udbytte af at studere teori og i at øve sig på forskellige lærerhandlinger.