Anmeldelse

Filmgenrer 8.-10. klasse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så kom der en god bog om filmanalyse. Bogen gennemgår spillefilmens genrer og disses karakteristiske elementer, som for resten også kan være relevante for andre tekstformer end film, for eksempel noveller og avisens tekster (dramaturgi, tematik med videre). Guf for filmfreaks og for alle dansklærere.

Teksten går grundigt til sit stof, og med ordbog i margin er man godt hjulpet, også hvis ens startviden er begrænset. Systematikken er fin og holder hele vejen, og nethenvisningerne giver gode muligheder for fordybelse. Forslag til arbejdsmetode giver mulighed for at gruppere sig efter interesser - og alligevel kan alle få samme udbytte.

I lærervejledningen bagi er jeg især glad for, at man anviser muligheden for at lade eleverne arbejde med egenproduktion efter analysearbejdet. Det øger forståelsen for mediet, at man kender både afsender- og modtagersituationen. Man lærer også at læse og skrive som komplementære færdigheder.

Jeg er meget begejstret for det store billedmateriale, som bogen er forsynet med, det spænder bredt og kan give anledning til mange minder om de største filmoplevelser. Imponerende research.

Skal jeg udtrykke tvivl om materialet, skal det være om tekstens tilgængelighed. Lixtallet nærmer sig 50, og det vil nok få en del folkeskoleelever til at stå af, og det er egentlig synd, fordi levende billeder kunne være et medie, der tiltaler unge med bogstavvanskeligheder, som her kunne finde et medie, som de måske kan lykkes med - og finde ytringsmuligheder i.