Anmeldelse

Fra specialskole til kompetencecenter

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne pjece er skrevet til politikere, ledere og lærere. Den skal inspirere dem til at sætte initiativer i gang, der skal fremme "den inkluderende folkeskole". Pjecen er resultatet af en konference holdt i foråret 2006, hvor cirka hundrede fagfolk var samlet til et seminar.

Specialskoler og folkeskoler har to forskellige kulturer. Hvordan kan disse mødes til gensidig gavn, så specialskolelærerne hører om de almindelige børns og læreres vilkår og samtidig lærer at dele den viden, de har, med andre lærere? Hvordan kan man støtte folkeskolelæreren, hvis et tidligere specialskolebarn skal integreres i klassen?

"Mine almindelige børn har masser af behov, som jeg må varetage. Hvordan skal jeg dog kunne få tid og kræfter til et barn, der kræver så meget mere af mig?" spørger en folkeskolelærer.

Lærernes bekymringer skal tages alvorligt, siger Lone Gregersen fra Videnscenter for specialpædagogik. Der er brug for opbakning fra både skoleledelse, skolebestyrelse, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og specialskolelærere samt resurser til udvikling af knowhow og kompetencer på området.

Pjecen sætter fokus på væsentlige problemstillinger, nærmest i overskriftsform. Der er ingen nemme løsninger. Hvis der skal ske ændringer, må politikere og ledere sørge for, at det enkelte barn og den enkelte lærer får tildelt de nødvendige resurser, for at en eventuel integration bliver vellykket. Den dyre pjece anbefales især til politikere og skoleledere.