Anmeldelse

Stavetrappen - Lyde og bogstaver

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er et grundigt, gennemarbejdet og solidt materiale til arbejdet med sproglig opmærksomhed og fonologisk opmærksomhed i 0. klasse (eller i 1.). Eleven lærer fem alfabeter: bogstavets navn, lyd, håndbevægelse, dannelsessted og -måde samt form.

Vokalerne indleder ballet. Eleven finder forlyd, rimord og skriver bogstavet. Så træder konsonanterne ind i grupperne læbelyd, fortungelyd, bagtungelyd, halslyd og andre lyde. Her skal eleverne finde forlyd, tælle stavelser, skrive bogstaver og danne sammensatte ord.

Bogstavets startsted og bevægelsesvej er tydeligt illustreret i bogstavhuset.

Hvert bogstav har et dobbeltopslag. På den første side er en stor illustration, der viser figurerne fra de små stiliserede tegninger i livfulde former - der er så at sige sat strøm til dem, og det fungerer! Her er humor, og her er gode muligheder for en billedsamtale.

Vejledningen giver virkelig god støtte til læreren, der skal instruere sine elever. Den har en kortfattet, letforståelig og instruktiv introduktion til hvert bogstavs navn, lyd, bevægelse, dannelsessted og -måde samt form.

Der er mange gode og konkrete forslag til supplerende aktiviteter, der hjælper eleven til at tilegne sig det fonologiske princip.

Desuden er der en facitliste, hvor læreren kan se, hvordan eleven skal løse opgaverne, og hvordan læreren kan gennemføre arbejdet med hver enkelt side i bogen.